For det danske tween-brand Costbart har det seneste regnskabsår budt på udfordringer. TØJ har talt med den nyansatte direktør, Betina Svendsen Ebdrup, om de fremtidige planer for brandet: ”Hvis man kan indrømme fejl, kan man også gøre noget ved dem – vi har noget helt konkret at tage fat i.”

Den danske virksomhed Costbart, stiftet af Laila Dianne Vangsgaard og Per Vangsgaard, havde en kongstanke om at skabe et brand til teenagere og drive det vidt, men geschæften har voldt problemer det sidste år, og regnskabstallene er røde.

Pr. 1. september 2018 er Betina Svendsen Ebdrup officielt indsat som ny adm. direktør, og hun står overfor at skulle klarlægge virksomhedens strategiske fokus:

”Vi har haft et rigtig skidt år, hvor vi primært taber på vores debitorer, altså kunder, der er gået konkurs, samt overproduktion. Vi har endvidere set nogle sæsoner slå fejl, hvor vi ikke har ramt rigtigt. Nu skal vi have prioriteret på produkter og sortimenter og professionaliseret virksomheden,” fortæller adm. direktør Betina Svendsen Ebdrup til TØJ.

Det tunge økonomiske knæk på bundlinjen skal dog langt fra definere det fremtidige virke for Costbart, mener Betina Svendsen Ebdrup, og det handler helt grundlæggende om at finde ind til kernen.

Koncept i højsæde
”Design dna’et er noget af dét, vi taler meget om i øjeblikket – hvad er egentlig vores identitet? Jeg vil gerne skrue tiden tilbage og genfinde vores ståsted. Vi skal have beskrevet vores koncept, så vi kan skabe noget kontinuitet i udviklingen,” udtaler Betina Svendsen Ebdrup.

Brandet har ikke solgt godt nok i butikkerne, og derfor arbejder Costbart intensivt med konceptudvikling, både i produkt- og salgsøjemed.

”Vi vil gerne være førende i vores segment, men vi er ikke nået i mål – det er on-going. Lige nu arbejder vores to ejere fokuseret med koncept- og designudvikling på produktsiden, og samtidig har vi en forretningsmæssig prioritering, herunder kunder og markeder, vi har et super godt samarbejde og supplerer hinanden godt. Det styrker forretningen,” fortæller direktøren.

Et globalt brand
De fremtidige planer for Costbart er klare. Målsætningen går på at skabe et globalt brand og finde tilbage til Costbart-rødderne.

Tween-brandet stræber efter at kunne lave et aftryk på de fleste europæiske markeder og samtidig handle oversøisk.

Ifølge direktøren selv er hendes fornemste opgave på nuværende tidspunkt at styre og prioritere forretningen, vise vejen ledelsesmæssigt samt udnytte den store energi, der er blandt virksomhedens medarbejdere. Udsigterne til en bedre fremtid er positive:

”Jeg har en god fornemmelse for, at det her kan vende rundt, fordi vi har en føling på, hvad der er gået galt. Når man kan indrømme en fejl, kan man også gøre noget ved den – vi kender ikke facit endnu, men det kommer,” afrunder Betina Svendsen Ebdrup.