Det kendte herretøjsbrand øger brugen af den særlige ’direct-to-farm’-bomuld, som spores hele vejen fra bomuldsmarken til det færdige produkt. Indgåelse af bindende aftaler forud for høstsæsonen er nøglen til at sikre den sporbare økologiske bomuld.

For kalenderåret 2023 forventer Jack & Jones at øge sit forbrug af ‘direct-to-farm’-bomuld anseligt. Hovedparten går til deres NOOS-program, som dækker cirka halvdelen af Jack & Jones’ samlede omsætning, og som fokuserer på styles, der kan bruges sæson efter sæson.

“Der er naturligvis mange områder, hvor vi fortsat kan forbedre os, men en udvikling som denne i et vanskeligt marked er ikke noget, vi blot skal bagatellisere,” siger Anders Gam, Brand Director for Jack & Jones.

‘Direct-to-farm’-bomuld, som udmærker sig ved sporing gennem hele forsyningskæden – fra bomuldsmark til butik – repræsenterer nu mere end 25 procent af Jack & Jones forventede samlede mængde bomuld for det kommende år. Herretøjsmærket er således godt på vej til at nå Bestsellers Fashion FWD-mål om, at 30 procent af det totale bomuldsforbrug skal komme fra økologisk bomuld eller såkaldt in-conversion bomuld i 2025.

”Det er en klar forpligtelse, og det signalerer, at dette er vejen frem. En af vores primære miljøpåvirkninger kommer fra de materialer, vi bruger, så det har en væsentlig betydning at gå fra konventionel bomuld til direct-to-farm,” siger Anders Gam.

18 millioner bomulds-t-shirts

Sidste år bookede Jack & Jones bomuld fra forskellige direct-to-farm-programmer svarende til 1.500 MT bomuldsfibre til deres NOOS-program.

“Vi vurderer, at det samlede antal vil stige til mere end 6.600 MT bomuldsfibre i 2023. Det svarer til hele 18,5 millioner bomulds-t-shirts,” fortæller Gregory Simsick, NOOS Supply Chain Manager hos Jack & Jones.

“Langt størstedelen af denne volumen tilføres vores NOOS-program. Hver eneste gang vi konverterer en NOOS-style fra konventionel til direct-to-farm-bomuld, så vil procentdelen stige påfaldende på grund af den blotte størrelse af vores program.”

Skaber et sikkert marked

Direct-to-farm er en indkøbsmodel benyttet af Bestseller til at skabe et sikkert marked for økologisk og in-conversion bomuld samt sikre en merbetaling til bomuldsbønderne. Modekoncernen oplevede sidste år et fald i sin samlede andel af økologisk bomuld – fra 21 procent i 2021 til 11 procent i 2022.

Sourcing af økologisk bomuld har givet udfordringer de seneste år, især gennem gængse sourcing-metoder, hvor branchen har oplevet integritetsproblemer. Samtidig viste nedgangen behov for en dedikeret direct-to-farm tilgang for at forbedre tallene for indeværende år.

”Tilgangen – hvor vi booker bomuldsfibre allerede forud for høstsæsonen – hjælper os med at sikre fremtidens udbud af ægte økologisk bomuld med langsigtet planlægning. Disse flerårige aftaler er samtidig også langt mere attraktive for bomuldsbønderne,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist hos Bestseller.

“Gennem direct-to-farm får vi indgående kendskab til, hvor vores råvarer kommer fra, de samfund, der dyrker dem, samt hvilken indflydelse vores investering har. Vi ser observerbare fordele for både afgrøder og jordbund. Samtidig reduceres miljøpåvirkningen fra bomuldsproduktionen gennem eksempelvis lokale uddannelsesprogrammer, vandeffektive dyrkningsmetoder og mindre brug af landbrugskemikalier,” forklarer Danique Lodewijks og fortsætter:

”Direct-to-farm fokuserer på meget mere end blot forsyningssikkerhed af økologisk bomuld. Det handler også om at støtte bomuldsbønder og forbedre deres levevilkår – til gavn for hele lokalsamfundet.”

Foto: Bestseller