Copenhagen Cartel ApS, som sælger badetøj og sportstøj, er politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at have vildledt forbrugere med udsagn om miljø og bæredygtighed i sin markedsføring.

Forbrugerombudsmanden politianmelder Copenhagen Cartel for blandt andet at have markedsført sine produkter med udsagn, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse giver forbrugerne indtryk af, at deres produkter er lavet af genanvendte fiskenet og plastik fra havet i større omfang, end de kan dokumentere.

Virksomhedens bade- og sportstøj er lavet af 78 procent Econyl, som består af hhv. 50 procent pre- og post-forbruger affald, men det er kun en lille del, som virksomheden har kunnet dokumentere kommer fra fiskenet og andet plastik, der specifikt er blevet hevet op af havet. I markedsføringen har virksomheden blandt andet brugt udsagnene:

”Det er ligesom badetøjet, lavet af 78 % plast, der er hevet op af verdenshavene!”
”Bæredygtigt badetøj og sweat-tøj ud af genanvendt plastik fra havet”
”Vi giver rest- og spildressourcer, som normalt anses som værdiløse, nyt liv og tilbyder en bred pallette af bæredygtige produkter, der sætter mennesker og klima før profit”
Vores SWIM og ACTIVE kollektioner består primært (af) genanvendt nylon, eksempelvis fra gamle fiskenet reddet op fra havet. Alt sammen post-consumer-waste, som anses som værdiløst skrald”
”Made from ocean waste”
“Made from recycled ocean plastic”
“Saving the ocean one product at a time”
“Thank you! Sincerely the ocean”

Udsagnene er benyttet i en annonce på Politikens hjemmeside, af en influent på Instagram, på virksomhedens egen hjemmeside og Instagram-profil, i fysiske butikker og som tryk på virksomhedens sportstøj.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at de udsagn, som Copenhagen Cartel har benyttet i sin markedsføring, er egnet til at give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af, at virksomhedens produkter udelukkende eller hovedsageligt består af genanvendt plastik fra havet, og at produkterne bidrager til at redde havet i større omfang, end det reelt er tilfældet. Desuden vurderer Forbrugerombudsmanden, at udsagnene om bæredygtighed er egnede til at give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af produkternes reelle klima- og miljøbelastning.

Endelig vurderer Forbrugerombudsmanden, at udsagnene er egnede til at forvride forbrugernes adfærd, fordi mange forbrugere har fokus på at vælge produkter, som bidrager til den grønne omstilling.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at der ikke var grundlag for at politianmelde den influent, som havde markedsført Copenhagen Cartels produkter på Instagram, og Politiken, som havde offentliggjort Copenhagen Cartels annonce på sin hjemmeside.

Forbrugerombudsmand, Torben Jensen, siger:

“Hvis virksomheder markedsfører sig med udsagn om, hvad deres produkter er lavet af, og hvordan det bidrager til den grønne omstilling, skal oplysningerne være korrekte og afbalancerede, så de ikke giver forbrugerne et indtryk af, at tiltagene er bedre for miljøet, end de reelt er. Det er vigtigt – både i forhold til konkurrerende virksomheder og den grønne omstilling – da forbrugerne i modsat fald risikerer at miste tilliden til markedsføring af disse udsagn.”

Svar fra Copenhagen Cartel
Copenhagen Cartel er efter Forbrugerombudsmandens henvendelser ophørt med at anvende nogle af de pågældende udsagn og har fjernet tidligere markedsføring af udsagnene fra alle deres platforme.

“Vi erkender, at vores kommunikation har været upræcis, og vi har – siden Forbrugerombudsmanden henvendte sig til os for to år siden – arbejdet hårdt på at rette op på det hele. Det har hele tiden været vores ambition at gøre en forskel for mennesker, natur og miljøet, men som nystartet virksomhed kan der ske juridiske fejl, men vi har uden tvivl haft hjertet på det rette sted på hele rejsen. Nu er vi optaget af at komme videre og se fremad og har ikke yderligere at tilføje,” skriver brandet på sin Instagram-profil.

Foto: Copenhagen Cartel