Pandemien tvang det danske herretøjsbrand ud i en omstrukturering og et fornyet fokus. Det har både ført til en lukning af brandets produktlinje til kvinder, et nyt NOOS-program og innovative inventarløsninger. 

Som hos mange andre danske modebrands har Signal måtte omstrukturere forretningen på grund af Covid-19. Brandets kollektion til kvinder er lukket ned, mens et nyt NOOS-program til herrer starter op.

TØJ – Fashion & Business Trends har talt med Brand Director hos Signal Clothing Morten Kragelund om de strategiske ændringer, brandet har foretaget det seneste år.

 

Hvorfor har I lukket Signal Dame ned? Og hvilken betydning har det haft for forretningen?

Coronapandemien har tvunget mange virksomheder til at tænke anderledes og tilpasse deres fokus. Det har vi også haft behov for hos Signal. Vi har haft behov for at rette vores fokus 100 procent mod vores herrekollektion. Vi har lagt en ny strategi for fremtiden, hvor vores fokus vil være mere målrettet end nogensinde.

Med nedlukningen af vores damekollektion har vi nu mandskab og ressourcer til at dygtiggøre os endnu mere, som gerne skal udmønte sig i, at vores gode samarbejdspartnere får en positiv effekt på både top- og bundlinje.

 

I har lanceret et nyt NOOS-program. Hvorfor?

Den største strategiske ændring, vi har igangsat, vil blive præsenteret for vores samarbejdspartnere under det kommende indsalg af Spring 2022.

Vores branche er under en større forandring, og butikkerne er, ligesom leverandører, tvunget til at tænke anderledes. Vi vil som leverandør gerne tage lidt af det varepres væk, der førhen har lagt på kollektionsindsalg.

Det vil vi gøre gennem et gennemarbejdet NOOS-program, som dækker alle produktgrupper. Det er en selektion af varer, som er klassiske, men med fokus på en velkendt detaljetwist. Forhåbningen er, at vores kunder vil købe ind i dette oplæg med henblik på at kunne supplere løbende og den vej sikre, at deres varelager ikke stiger unødvendigt.

De klassiske farver er altid relevante, og fordelen ved at NOOS fylder mere hos vores kunder er ligeledes, at det ikke er sæsonbetonet, hvilket betyder, at de reelt ikke er nødsaget til i perioder at have disse varer på udsalg.

 

I har også investeret i nyt inventar til de butikker, hvor jeres varer er tilgængelige. Hvordan kan det være?

Med fokus på at opjustere vores profil i butikkerne har vi igangsat et projekt med inventarløsninger til vores kunder. Vi har en unik og innovativ in store-løsning, som giver kunderne mulighed for at fremvise vores oplæg med en gennemført Signal-dna.

Forskellen på vores inventarløsning og andre tilsvarende løsninger er, at inventaret skal kunne rumme mange varer på få kvadratmeter. Ydermere er vores inventar med indbygget lys, som giver et frisk og anderledes udtryk. Vi kan med denne løsning fremvise keylooks- og produkthistorier, da vi nemt kan skifte baggrunden fra sæson til sæson.

Den nye inventarløsning består af væg- og gulvinventar, og vi installerer de første shopper allerede i juli og august.

Kunderne vil have mulighed for at se vores væginventar i vores to showrooms i henholdsvis Bella Center og Viborg.

 

 

Hvad er fremtidsplanerne hos Signal?

Forhåbentligt går branchen mod lysere tider, hvor vi for alvor kan få gang i hjulene igen. Hos Signal har vi sat mange initiativer i gang, der skal sikre vores relevans hos slutforbrugeren og vores kunder på både den korte og lange bane.

Vi gør dette med respekt for vores nuværende og velfungerende forretning. Vi har en stærk kundebase og er præsenteret flot hos vores samarbejdspartnere, men jeg er ikke i tvivl om, at der er mere at hente for Signal. Derfor vil kunderne også se, at vi har rykket os på vores udtryk. Vi skal turde vise, hvad Signal står for, men også vise, at vi kan mere samt tiltrække flere loyale slutforbrugere.

Foto: Signal Clothing