Det er 60 år siden, at en lille gruppe tøjkøbmænd besluttede sig for at blive en del af noget større og dannede Indkøbsforeningen af 1964. En forening der i dag er fundamentet for landets 68 selvstændigt ejede Mr-butikker. I en udfordrende tid står Mr stærkere end nogensinde, og det skyldes, ifølge direktør Frank Skovgaard, især én ting: Et stærkt fællesskab.

Den landsdækkende herretøjskæde Mr kan dette efterår fejre 60-års jubilæum. Mr har hovedkontor i Kolding, der fungerer som et servicecenter for Mr- og Din Tøjmand-butikker i hele Danmark og en enkelt butik på Grønland. Kontoret håndterer blandt andet fakturering, national markedsføring, IT-support og har desuden egen webshop tilknyttet. Indkøbsafdelingen står for at udvikle private label-kollektioner under mærkerne Gino Marcello, Black Blue, Salt, Thomas Regency og Garant. Butikkerne er selvstændig ejede og sammensætter selv brands i butikken, så hver butik matcher den by, den er beliggende i. I 2020 føjede kæden også Din Tøjmand-butikkerne til medlemslisten, da de opkøbte det konkursramte Dress Partner.

Direktør for Mr-kæden Frank Skovgaard.

I forbindelse med 60-års jubilæet har TØJ interviewet Frank Skovgaard, adm. direktør, om kædens fortid og fremtid:

Hvordan vil du beskrive Mr-kædens udvikling de sidste 60 år?
Foreningen startede med formålet om, at sammen kan vi gøre det bedre; bedre priser og bedre betingelser. Det og så muligheden for selv at importere produkter til konkurrencedygtige priser. For netop at kunne være med i den øgede konkurrence, der var og stadig er, om kunderne. Der var også stor konkurrence dengang. Konkurrenten lå lige om hjørnet – og var let at få øje på. Foreningen har igennem årene fulgt godt med, og hele tiden sikret de bedste brands til dens medlemmer. I mange år var foreningen drevet af et lille kontor i Kolding. Det var med udgangspunkt i tre formål: Første var gennemfakturering og dermed sikre, at leverandørerne ville levere til butikkerne. Dernæst produktionen af egne mærker for at kunne tilbyde vores kunder den bedste kvalitet til fornuftige priser – og til sidst muligheden for at gøre opmærksom på butikkerne gennem samlet markedsføring og kataloger. Det gik rigtig godt for Mr-butikkerne. Vi havde fordelen af at være kendt for at have de rigtige mærker. Det tiltrak nye gode mærker og flere medlemmer, der gerne ville have Mr-skiltet på facaden. For 15 år siden kom der flere krav fra butikkerne til kæden. Fælles gavekort, fælles IT og dermed muligheden for at ligge butikkernes sortiment online. Idag driver Mr-kontoret Mr.dk, vores kundeklub, SoMe, online markedsføring. Under corona overtog foreningen bag Mr så kollegaen Din Tøjmand. På foreningens kontor arbejder i dag 21 personer.

Hvad har været de vigtigste faktorer for jeres succes?
De lokale butikker. Deres ejerskab og deres fantastiske arbejdsindsats med hver dag at sikre, at butikkerne er klar til at yde den gode service som i dag forventes. Mr har været dygtig til at fastholde og udvikle samarbejdet med de rigtige internationale og danske brands.

Hvilke fremtidige initiativer ser du som nødvendige for at sikre Mr-kædens fortsatte vækst og tilpasning til de forandringer, der sker i detailhandlen og modebranchen?
Foreningen står stærkere end nogensinde: To kæder Din Tøjmand og Mr som udnytter samme systemer og aftaler. Produktion, kundeklub online og speciel behandling af den enkelte kunde. Vi ønsker at give den bedste service og hjælpe med, at kunden kun køber det, der passer ham. Det mener vi giver god klimaværdi- og når kvaliteten så er god, så sikres også en lang holdbarhed. Dette kombineret med onlinesalget og butikkernes mulighed for at få solgt ud af alle størrelser.

Foto: PR