Ikonisk 80’er-brand relanceres af dansker

Modebrandet blev lanceret i 1974 af tre italienere. I 1994 stoppede produktionen, men i 2020 relancerede en dansker brandet og vil nu udbrede det til hele verden.

Det ikoniske 80’er-brand Ball blev etableret tilbage i 1974 af den italienske modemand Aldo Ciavatti, der lancerede mærket i samarbejde med nogle af modebranchens tungeste personligheder som fotograf Oliviero Toscani og tidligere chefredaktør på Vogue Italia, Franca Sozzani.

Op gennem 80’erne blev brandet et kæmpe hit, hvor de ikoniske Ball-logo sweatshirts blev introduceret, men i 1996 stoppede produktionen, og i 22 år hørte man intet om brandet.

Lige indtil Ball blev opkøbt for nogle år siden af danske Natassia Elm Bregengård, der dengang arbejdede som økonomisk analytiker i Danske Bank. Hun brugte et år på at genskabe og opkøbe de originale design, logoer og rettigheder til brandet, og i begyndelsen af 2020 blev Ball relanceret på det danske marked i en nyfortolket retrokollektion til både mænd og kvinder.

I løbet af den første måned efter relanceringen blev over 1.000 stykker tøj solgt. Både de personer, der gik med Ball tilbage i 80’erne, er glædeligt trukket i den ikoniske sweatshirt igen, men også et yngre klientel, som orienterer sig digitalt og sætter pris på et brand med en ægte historie, har vist stor interesse for Ball.

Nu er Natassia Elm Bregengård klar til at tage næste skridt i ekspansionsrejsen med Ball. I 2021 relanceres brandet i Holland, Tyskland og Norge med en ny international kampagne i samarbejde med modellerne Josephine Skriver og Tobias Sørensen.

Foto: Foto: Tobias Sørensen / Elite Models og Josephine Skriver / Unique Models, fotograf: Hasse Nielsen, hår: Kristine Engell, Make-up: Stine Rasmussen og stylist: Marie Heyman

“Med den nye Ball-kampagne ønsker jeg at understrege, at vi kun har de bedste intentioner for brandet. Vi har stor respekt for historien og det originale design, og det er vores fineste opgave at genfortolke og relancere et så ikonisk mærke til hele verden,” siger Natassia Elm Bregengård om den nye kampagne.

Den internationale kampagne begynder fredag den 12. marts 2021.

Foto: Josephine Skriver / Unique Models, fotograf: Hasse Nielsen, hår: Kristine Engell, Make-up: Stine Rasmussen og stylist: Marie Heyman