Siden det danske herrebrand Les Deux så dagens lys i 2011, er det kun gået en vej – og det er fremad. I næste uge tager brandet endnu et skridt mod yderligere vækst, når Les Deux for første gang åbner egen butik.

Herrebrandet Les Deux har aldrig holdt sig tilbage, når det kommer til at igangsætte nye tiltag. Ifølge medstifter og direktør Andreas von der Heide er det en del af brandets dna, og derfor er Les Deux nu klar til at åbne sin første butik.

”Les Deux er meget mere end et herrebrand – det er en energi, og det er en livsstil. Vi vil gerne have, at folk kan opleve hele Les Deux-universet, og det får vi nu mulighed for,” fortæller Andreas von der Heide, da TØJ fanger ham på telefonen.

I en tid, hvor der er meget fokus på den stigende e-handel, og hvor mange i modebranchen beretter om udfordringer inden for retail, mener Andreas von der Heide, at det er det rette tidspunkt for Les Deux at åbne egen butik.

”Vi nærmer os 100 mio. kroner i omsætning, så vi føler os godt rustet til at gå ind i retail. Siden slutningen af 2017 har vi løbende åbnet pop-up shops og shop-in-shops, hvilket har givet os en masse læring og erfaring i forhold til retail,” forklarer direktøren og fortsætter:

”Det har været en lang opbygningsfase for os, og åbningen af vores egen butik er kulminationen på en treårs strategiplan. Brandet står stærkt i Danmark, og selv om vi selvfølgelig er megaspændte på at slå dørene op til den første Lex Deux-butik, så er vi overbeviste om, at det er det helt rigtige skridt for brandet.”

Andreas von der Heide fremhæver desuden, at 85 procent af al salg finder sted i de fysiske butikker, og derfor har retail fortsat en berettigelse. Dog mener han, at det er behov for nytænkning:

”Forbrugerne ændrer sig, og derfor er der brug for at redefinere retail. De fysiske butikker skal selvfølgelig spille sammen med onlineuniverset, men det er vigtigt at skabe nogle universer, hvor folk føler sig godt tilpas. Det er præcis det, som vi håber at kunne skabe med vores retailkoncept.”

Flere Les Deux butikker i pipeline

Lokationen for den nye butik er Gl. Kongevej på Frederiksberg – kun 10 minutter fra Les Deux-hovedkontoret. En placering, som Andreas von der Heide er meget begejstret for.

”Gl. Kongevej på Frederiksberg er en rigtig fed gade, som har meget at byde på. Vi håber at kunne skabe en lokal stemning i butikken, hvor folk kan komme forbi til en kop kaffe og se, hvad der rører sig,” fortæller Les Deux-direktøren og uddyber:

”I starten af 2020 åbner vi endnu en Les Deux-butik på Gl. Mønt i København K, som bliver noget større end butikken på Frederiksberg. Den kommer til at være vores flagship store, hvor vi også vil afholde events. Drømmen er at få skabt en hybrid, hvor man komme og gå uden nødvendigvis at skulle købe noget.”

Norge er et af de lande, hvor Les Deux har fået stor succes, og Andreas von der Heide fortæller, at brandet også overvejer at åbne egen butik i Norge som en partnerskabsmodel, men som det har været tilfældet med andre nye tiltag hos Les Deux gennem årene, så har det danske brand ikke travlt.

”Vi tager tingene stille og roligt. Nu skal vi først blive klogere på retail, og når vi har set på, hvad der virker og ikke virker i vores butikker her i Danmark, så kan vi begynde at kigge mod udlandet,” lyder det fra Andreas von der Heide.

Butikken på Gl. Kongevej på Frederiksberg åbner fredag den 30. august 2019.