Danske Minimum præsenterede under sommerens modeugen et virtuelt showroom. Det blev taget så godt imod, at modevirksomheden nu integrerer den virtuelle løsning som en fast del af forretningsstrategien. 

“Kriser tvinger til at tænke nyt.”

Det mærkede modevirksomheden Minimum, da afstand og håndsprit blev den nye hverdag efter nedlukningen af Danmark den 11. marts 2020, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

I en branche med mange salgsmøder med kunder fra hele verden var der derfor behov for nytænkning hos Minimum, hvilket resulterede i implementeringen af et virtuelt showroom.

“Der var brug for at nytænke vores strategi, i forhold til hvordan vi kunne betjene vores kunder digitalt. Med det virtuelle showroom kan vi tilbyde alt det, som B2B-kunderne forventer af et personligt salgsmøde – blot leveret i et dynamisk onlineunivers,” fortæller international salgschef hos Minimum, Casper Bech Olesen, i pressemeddelelsen.

Med det virtuelle showroom kan Minimum blandt andet vise 360-graders videoer af produkterne, kampagnevideoer og videoer med designerne bag tøjet.

 

En permanent løsning

Det virtuelle showroom blev implementeret som en ny løsning under corona, men Minimum har haft så gode oplevelser med dets kunnen, at de beholder det som en fast del af forretningsstrategien.

”Vi kan yde en god service overfor vores kunder. Via platformen kan kunderne nemt komme i kontakt med os, og de har adgang til Minimum-produkter 24/7 hele året rundt og kan supplere deres varelager fra telefon eller computer. Herudover giver vores virtuelle showroom også kunderne mulighed for at planlægge deres sortiment visuelt,” siger Casper Bech Olesen og fortsætter:

”Vi bliver også mere effektive i vores salgsprocesser. Når mødet foregår online, sparer vi både tid og transport – hvilket samtidig skåner miljøet. Det gør, at vi kan servicere flere kunder i løbet af dagen.”

Modevirksomheden slår dog endnu en gang fast, at selv om det virtuelle showroom fører meget godt med sig, så kan det ikke erstatte det fysiske møde.

”En af de største begrænsninger ved det virtuelle showroom er helt klart, at kunderne ikke kan mærke og prøve produkterne. Det er stadig en afgørende del af købsoplevelsen, og det er noget, vi har løst til AW 21. Man går også glip af de usagte ord og umiddelbare reaktioner, man kan aflæse i kropssproget i et fysisk salgsmøde. I fremtiden vil det derfor være en kombination af digitale elementer og fysiske salgsmøder, hvor de komplementerer hinanden fremfor at udelukke hinanden,” forklarer Casper Bech Olesen.

Det virtuelle showroom markerer et stort skridt på vejen i Minimums digitale rejse. En rejse, som i fremtiden også byder på flere nye tiltag.

”Der er flere spændende tiltag i støbeskeen. Det hele foregår med vores kunder i fokus – alt, vi gør, skal gøre det lettere for dem,” afslutter Casper Bech Olesen.

Foto: Minimum