Moss CPH lancerer et helt nyt high-end brand til kommende messer. TØJ har talt med adm. direktør og medejer Anders Freund om lanceringen og forventningerne. 

Til foråret vil vi møde Moss CPH på flere messer i Europa. Men denne gang tager virksomheden et helt nyt brand med, Edit by MSCH, som længe er blevet efterspurgt fra nogle markeder. TØJ har talt med adm. direktør og medejer Anders Freund om årsager til lanceringen af et nyt brand.

 

Hvorfor har i valgt at lancere et high-end brand?

Det nye brand kommer til at hedde Edit by MSCH. Grunden til, at vi har valgt at introducere et nyt brand, er, at vi er kommet godt afsted med Moss Copenhagen, hvor vi har fået nogle gode distributionskanaler på de forskellige markeder. I den forbindelse har vi fået en del henvendelser fra wholesale-delen, om vi ikke også kunne lave varer i et højere prissegment. Det sagde vi faktisk nej til. Dels fordi vi i dag er succesfulde med det, vi gør, og dels fordi, vi mener, at Moss Copenhagen-brandet ligger prismæssigt rigtigt. Hele filosofien i Moss Copenhagen er, at vi er meget produktorienterede, dvs. vi investerer hovedsagligt vores penge i produktet fremfor markedsføring mv.

Dog lå tanken om at introducere et high-end brand i en stærk priskategori i baghovedet. Vi begyndte, sammen med designerne og gå i dialog, hvad er det for en retning, det kunne tage, hvis vi skulle lave et nyt brand. Vi ville kun gøre det, hvis vi kunne tilbyde markedet noget, som vi ikke synes var derude i forvejen.

For et lille år siden gik vi så i gang med at undersøge mulighederne. Målet var at undersøge, om vi kunne skabe design i kvaliteter som ligger i den absolutte top, til en pris, der ikke allerede fandtes på markedet.

Med det nye brand ønsker vi, som i Moss Copenhagen at forbrugeren får et produkt, hvor de får rigtig meget for pengene.

 

Hvad kendetegner designet for det nye brand?

Edit by MSCH er mere feminint end Moss Copenhagen, og det henvender sig til pigen, som søger det absolut bedste og noget eksklusivt, som ikke er noget, man ser alle i, og som kun distribueres i få udvalgte butikker. Edit by MSCH er til pigen, der ønsker at skille sig ud og er blevet mere moden end den traditionelle målgruppe for Moss Copenhagen.

Edit by MSCH skal have en kvalitet, som giver en unik følelse, når du bruger og rører varen, hvor bæredygtighed gennem valget af naturlige materialer er et plus. Til Edit by MSCH har vi i samarbejde med vores leverandører også fået udviklet nogle helt nye kvaliteter, som vi glæder os til at vise frem på de kommende messer.

Vi har valgt at fokusere på en lille kollektion på 29 bøjler. Vores mål var fra starten, at hellere bruge dobbelt så meget tid på den enkelte style og få den nøje gennemarbejdet, fremfor en stor kollektion. Der bliver også kun to leveringer om året, og efterårsleveringen leverer vi ud i september/oktober, som er lidt senere, end når et normalt efterår starter. Og så har vi en spring/summer-kollektion.

Prismæssigt kommer det nye brand til at være cirka dobbelt så dyrt som Moss Copenhagen. Prisen kommer stadig til at ligge på et niveau, hvor vi mener, at vi har den bedste pris på markedet i forhold til de kvaliteter, vi arbejder med.

 

Hvor vil det nye brand blive solgt?

Til vores første kollektion ønsker vi maksimalt 100 nye kunder i Europa. Vi bliver selektive, uden at være arrogante, og så vil vi bygge et nært partnerskab til hver enkel kunde.

Vi kommer også til at have Edit by MSCH i nogle enkelte af vores egne store butikker. De butikker, hvor vi introducerer brandet i, er der, hvor der er plads til at lave et univers, hvor man tydeligt mærker, at man går ind i noget helt andet. Til at starte med er det højest sandsynligt kun 3-4 butikker, som vi kommer til at gøre det i.

Vi kommer til at lancere brandet på de kommende messer i Amsterdam og Berlin på vores Moss Copenhagen-stand. Derudover kommer vi på CIFF, hvor vi for første gang også laver vores egen lille Edit by MSCH-stand i Stylesetters. Det bliver en lille intim stand på kun 12 kvadratmeter, hvor vi laver vores univers, og så har vi så vores Moss Copenhagen-stand et andet sted på CIFF.

 

Hvad er forventningerne til det nye brand?

Vi forventer os faktisk rigtigt meget af Edit by MSCH i fremtiden. Men vi går også forsigtigt og ydmygt til værks i starten. Jeg har desværre set så mange brands, der introducerer sub-brands, som ikke har fået nok kærlighed og fokus, hvilket har resulteret i, at de ikke eksisterer efter blot et par år. Derfor får det nye mærke også sin egen designafdeling, som er adskilt fra Moss Copenhagen.

Det nye brand må heller ikke på nogen måde gå ud over vores fokus på Moss Copenhagen. Vi har kæmpet så hårdt og længe for at få Moss Copenhagen til igen at blive et succesfuldt brand. Denne proces har været sindssyg lærerig for os alle, og bevist at fokus er altafgørende. Vi starter derfor stille og roligt op, da det er et brand som blandt andet kræver nye distributionskanaler.  Det, der er vigtigst, er, at vi lancerer brandet fuldstændig rigtig fra start, og at distributionen er helt rigtig fra start.

Foto: Edit by MSCH