I slutningen 2017 overtog T. Tygesen Invest skobrandet Nature Footwear. TØJ har talt med partner og direktør Peter Tygesen om, hvordan overtagelsen har været, og hvilke forventninger der er til messedagene på Revolver i den kommende uge.
Hvordan har I videreført skobrandet Nature siden overtagelsen?
Da vi overtog Nature i december 2017 blev det drevet som et klassisk start-up. Der var ingen strategi om, hvor man skulle hen med brandet og ingen rød tråd i driften. Jeg var dog ikke i tvivl om, at brandet havde potientiale til noget større, da jeg allerede havde forhandlet det i vores Hoofers butikker i to sæsoner forud for overtagelsen.
Efter overtagelsen trak vi i arbejdstøjet og tog fat. Vi flyttede administrationen til Tønder og fik optimeret alle de steder, der kunne optimeres. Det var et utrolig sejt træk, og der blev ved med at vælte skeletter ud af skabet, men Nature-teamet gjorde et fantastisk stykke arbejde, og i dag har vi fået løst mange af de udfordringer, som vi stod med tilbage i 2017/18. Vi er naturligvis stadigvæk på en rejse fra start-up til et mere etableret brand. Jeg føler dog, at vi har fået et meget stærkere forhold til både vores leverandører, men bestemt også til vores kunder og som team indbyrdes.
Nature blev kun solgt i Danmark plus få andre steder rundt om i Europa, da vi overtog brandet. Nu har vi distributør i Australien og Canada, ligesom vi også arbejder med agenter i Østrig og Belgien – og flere er på vej. Vi er meget selektive, hvad angår samarbejdspartnere, og ikke alle får en plads i Nature-familien. Man skal brænde for brandet, som vi gør.
Har I bibeholdt design-dna’et, eller har lavet ændringer og justeringer?
En af vores missioner er ’Happy Feet’. Vi mener, at skoen sagtens kan være fodformet og moderigtig på samme tid. Derfor vil vi på Revolver præsentere nye farver i vores velkendte modeller Anna og Emma, men vi har også et par meget spændende nyheder på programmet. Vi ønsker at udvikle, men forblive trofast mod vores design-dna.
Der er naturligvis lavet ændringer og justeringer i designet – også på eksisterende modeller. Vi ønsker kun at levere den bedste kvalitet til vores kunder, og det er vigtigt for os, at alt er produceret i vores nærområde, Europa. Så med hånden på kogepladen kan vi tilføje, at hvis der er nogen, der arbejder seriøst med bæredygtighed, så er det os. Det gælder alt lige fra sourcing af materialer over produktionen til transport ud til forhandlerne.
Hvilke nyheder præsenterer I på Revolver?
Blandt nyhederne på messen vil der være 2 nye sandaler samt en helt nyudviklet ørkenstøvle og en longlace. De er alle bygget op om vores velkendte Nature pasform. Derudover vil vores dna-modeller Anna og Emma komme i nye spændende farver, der passer godt ind til SS 20 farverne. Hertil henter vi inspiration i udlandet, hos forskellige tøjmærker samt på pej gruppens trendkonferencer.
Den største nyhed er dog vores “rabarber” kollektion, som er et 100 procent naturprodukt og 100 procent håndlavet. Kollektionen er blandt andet kendetegnet ved skind garvet uden kemikalier (i rabarbersaft), såler i naturgummi med kork, vandbaseret lim og økologiske snørebånd. Så her tager vi altså Nature til et helt nyt niveau – altså når vi ser på bæredygtighed.
Hvad er jeres forventninger til messen?
Vi har rigtigt gode forventninger til messedagene på Revolver. Vi er allerede nu godt booket op med møder med eksisterende kunder, og flere potientielle kunder kigger også forbi. Så vi glæder os til at præsentere alle nyhederne, og selv om vi er sønderjyder, tør vi godt at sige, at der er lagt i ovnen til en fantastisk messe i Øksnehallen.