I årene 1982 og 1985 blev to af de mest ikoniske Nike sko født: Nike Air Force 1 og Air Jordan 1. Nu udfordrer Nike de traditionelle former, og har kastet sig ud i en kollektion udelukkende til kvinder.
Ifølge trendguruen Li Edelkoort har indsættelsen af Donald Trump som præsident i USA bragt kampen om feminisme tilbage i spotlyset, og dette spejler sig også i moden.
Nike følger op og sætter kvinden i fokus i en helt ny skokollektion, som er blevet re-designet ud fra ikoniske Nike-silhuetter. Kollektionen har fået tilnavnet: The 1 Reimagined.
Læs også: Dansker er ny Senior Creative Director hos Nike
The 1 Reimagined er designet til kvinder, af kvinder; 14 kvinder står bag skabelsen af det nye, kvindelige fodtøj. De udvalgte kvinder repræsenterer forskellige færdigheder inden for Nikes interne designgruppe, herunder både skodesignere, farveeksperter og materialespecialister.
The 1 Reimagined hylder den stærke, globale kvinde, og har designmæssigt hentet inspiration fra sport og performance. Den nye kollektion præsenterer ti forskellige sko, som skal afspejle fem opdigtede personaer: Explorer, Lover, Sage, Rebel og Jester.
Den nye kollektion bliver lanceret i foråret 2018.