Retssag mellem modebrands er nu afsluttet

Efter halvandet år er retssagen om kopiering nu afsluttet. Hør, hvad de involverede parter mener om afgørelsen i sagen.

Aktører i modebranchen er udfordret med at opnå ophavsretten på deres produkter.

En sag mellem Ilse Jacobsen Hornbæk og Morsø Skoimport tilbage fra 2015 har skabt en del opmærksomhed omkring ovenstående i medierne over de sidste år. I starten af juni 2020 blev sagen dog afsluttet, og her slog Højesteret fast, at Ilse Jacobsen Hornbæk ikke havde ophavsrettighederne til designet på sine gummistøvler.

Nu er endnu en kopisag i modebranchen blevet afsluttet. En sag mellem accessoriesvirksomhederne Depeche og Dixie.

Depeche anklagede for halvandet år siden accessoriesvirksomheden Dixie for kopiering af fem tasker. En anklage, som Dixie fandt meget uforstående.

“Vi forstod og forstår stadigvæk ikke anklagen, da vi ikke kopierer nogen. Når man bliver anklaget for sådan noget, og man ikke har gjort det, så vil man for alt i verden frikendes,” siger adm. direktør for Dixie, Allan Feder, til TØJ.

Han mener, at det egentlige problem ligger i, at retssystemet lige nu er bygget sådan op, at man kan lægge sag an mod en modpart uden at have egentlige beviser for det, der anklages for.

“Det er et problem, at man kan anklage andre ud fra ren fantasi og dermed bebyrde andre med store omkostninger. Det har kostet mig 700.000 kroner at forsvare mig i denne sag, og jeg får 40.000 kroner i erstatning. Så jeg synes helt grundlæggende, at systemet er forkert bygget op,” mener

Allan Feder, der også peger på, at det ikke kun gælder inden for modebranchen, men generelt i Sø- og Handelsretten omkring design og rettigheder.

Han peger dog også på en anden ting, der kan være årsag til de mange kopisager, der opstår i mode- og livsstilsbranchen.

”Det er de færreste, der i dag sidder på tegnestue og tegner sine egne design. De fleste i mode-, livsstils- og designbranchen finder inspiration, idéer og tendenser på online trendsitet WGSN. Så der vil være mange inden for disse brancher, der kommer ud med produkter i samme stil, da vi alle følger de samme trends. Det kan ikke undgås,” siger Allan Feder.

 

Svært at beskytte design

Hos modparten, Depeche, er man overrasket over udfaldet af sagen, men glæder sig også over, at de trods alt får medhold i, at deres tasker har et sådant særpræg, at de nyder beskyttelse mod meget nærgående eller slaviske produktefterligninger i forhold til markedsføringsloven.

I forlængelse heraf mener Janni Hørdum, CEO hos Depeche, ikke, at markedsførings- og ophavsretsloven yder tilfredsstillende beskyttelse af design i modebranchen.

“Det er helt klart, at markedsføringsloven og ophavsretsloven ikke yder en tilfredsstillende beskyttelse af design i modebranchen. Det finder vi naturligvis urimeligt, og vi mener, at der samfundspolitisk bør gøres noget for at sikre vores branche mod efterligninger. Dommen viser tydeligt, at vi ikke kan bero os på markedsføringslovens bestemmelser, der ellers bestemmer, at erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik,” siger Janni Hørdum til TØJ, og fortsætter:

”Vi vil fortsat håndhæve vores rettigheder og sikre, at de ressourcer, vi lægger i vores designproces og de produkter, de afstedkommer, ikke kopieres eller efterlignes. Vi er naturligvis bekymrede over afgørelsen, som, vi mener, ikke bare rammer vores branche, men hele den del af branchen, der står for design- og produktudvikling.”

“For at sikre vores forretning yderligere i fremtiden har vi udarbejdet en designregistreringsstrategi, således at vi udover markedsføringsloven og ophavsretsloven også sikrer vores rettigheder med en designregistrering. Herved har vi flere kort at spille på for at dæmme op for fremtidige sager,” tilføjer Janni Hørdum.

Sideløbende med sagen mellem Dixie og Depeche har en kopisag mellem modebrandet Noella og Depeche også løbet.

Depeche har anklaget Noella for kopiering af en af deres tasker, men det mente retten ikke, og Noella vandt dermed denne sag.

“Vi er naturligvis glade for rettens vurdering og frifindelse af Noella, men vi er bestemt ikke overrasket over udfaldet og ønsker i øvrigt at tage stærk afstand til kopiering og alle beskyldninger herom. Vi har syn på fremtiden og er glade for den enorme vækst, vi oplever i øjeblikket,” udtaler direktør hos Noella, Lau Knudsen, til TØJ.

Foto: Unsplash