Den svenske modekæde gør sig klar til en modebranche i forandring ved at igangsætte en spareplan og fortsat satse på digital handel. Kædens danske butikker vil også mærke besparelserne.

Modebranchen og forbrugeradfærden ændrer sig med hastige skridt. Det forbereder den svenske modekæde, Gina Tricot, sig nu på ved at igangsætte en spareplan.

”Hele modebranchen står over for store udfordringer og er tvunget til at ændre sig hurtigt,” siger Magnus Månsson, der er adm. direktør i Gina Tricot, i en pressemeddelelse.

Spareplanen omfatter en reduktion af omkostninger på 200 mio. svenske kroner frem mod 2020. Der er planlagt en række initiativer for at optimere butikseksponering, logistikstyring og strømlining af organisationen, hvilket vil betyde afskedigelser.

Afskedigelserne vil først og fremmest kunne mærkes på hovedkontoret i Borås, Sverige. Men også butikkerne rundt i Skandinavien vil blive ramt af spareplanen, da personalet i kædens butikker vil blive tildelt færre timer for at nedbringe omkostningerne.

Foruden spareplanen fortsætter modevirksomheden med at satse på den digitale udvikling. I det forløbne år har virksomheden øget onlinehandlen med omkring 30 procent – både gennem egne kanaler og andre partnere.

Gina Tricot sætter ovenstående i værk for at sikre sin fremtidige konkurrenceevne på et marked, der står overfor en stor forandring.

”I det seneste år har vi ændret store dele af virksomheden og gjort fremskridt digitalt, mens vi har optimeret vores butikker. Men vi kan ikke læne os tilbage. Vi skal fortsætte med at gasse op og bremse på samme tid for at imødekomme ændringerne i markedet,” fortæller direktøren.