Flere end 300.000 nye ønskelister er oprettet på Ønskeskyen den seneste måned, og de viser et tydeligt skifte i unges forbrugsvaner. Tøj og accessories fylder langt mere end teknologi – især blandt drenge, der nu ønsker sig streetwear.

Selvom der stadig er 50 dage til juleaften, har de unge for længst taget hul på ønskelisterne. Ifølge Ønskeskyen, der netop har rundet 3,5 mio. danske brugere, er der registreret næsten 10 millioner ønsker på blot en måned.

Tendensen er klar: De unge ønsker sig produkter, der viser personlig stil. Drengene går især efter hoodies, sneakers og caps, mens pigerne ønsker sig smykker, øreringe og ringe. Dermed peger årets ønskelister på et markant skifte væk fra gaming og gadgets – og hen mod mode og selvudtryk.

“Streetwear er ikke længere bare tøj – det er blevet en identitetsmarkør. Unge bruger ønskelisten til at udtrykke, hvem de er, og hvordan de gerne vil ses,” fortæller Casper Ravn-Sørensen, Chief Growth Officer hos Ønskeskyen.

Også blandt pigerne handler ønskerne om æstetik og selvforkælelse. Smykker, hårpleje og parfumer fylder markant mere end tidligere.

“Vi ser et tydeligt skifte mod produkter, der signalerer personlighed og selvforkælelse. Det handler ikke længere om at få noget nyt – men om at få noget, der føles som en del af ens identitet,” siger Casper Ravn-Sørensen.

Drenge 🇩🇰 Piger 🇩🇰 Mænd 🇩🇰 Kvinder 🇩🇰
Fashion
(især streetwear)
Smykker
(ringe, øreringe, armbånd)
Parfumer
Hårpleje

Foto: Unsplash