Tif Tiffy: ”Vi vil aldrig gå på kompromis med kvaliteten”

Med fokus på at få kvinder til at føle sig unikke, individuelle og stilfulde har Tif Tiffy siden opstarten i 2007 udviklet sig fra et accessoriesbrand til et livsstilsbrand.

Tif Tiffy, som blev etableret i 2007 af Kirsten Frandsen, har over årene været udviklet sig på flere forskellige fronter. I 2012 kom hendes mand Ole Kousgaard ind i virksomheden, og siden 2016 har sønnen Simon Frandsen også været en del af familieforetagendet.

”Da Kirsten startede Tif Tiffy i 2007, var det egentlig bare en ’nebengeschäft’, og vi havde aldrig regnet med, at det skulle nå dertil, hvor vi er nået i dag, fortæller Ole Kousgaard, da TØJ besøger virksomheden i Herning.

Ifølge Ole Kousgaard tog det allerede fart et år efter opstarten, da Tif Tiffy i 2008 begyndte at eksportere til Norge og Sverige:

”Tif Tiffy fik hurtigt fodfæste i branchen, og allerede i 2012 går vi fra en etcifret til tocifret millionomsætning – og den er faktisk steget lige siden.”

I dag distribuerer Tif Tiffy til en lang række lande rundt om i verden med Schweiz og Spanien som de seneste skud på stammen.

”Vi har selvfølgelig hele tiden nye markeder i kikkerten, men vi har også fundet frem til, at der er meget mere at hente på de markeder, hvor vi allerede er til stede. Derfor vil vi gerne effektivisere og øge vores tilstedeværelse på de eksisterende markeder. Tidligere har vi nok haft en tendens til ofte at sige ja til en ny samarbejdspartner, men i dag er vi nok blevet mere selektive,” lyder det fra Simon Frandsen.

 

Fra accessories til beklædning

Det er primært Kirsten Frandsen, der står for at designe og opbygge kollektionerne, hvor designet og kvaliteten altid har været omdrejningspunktet.

”Vi laver accessories og tøj til kvinder, der gerne vil klæde sig lidt anderledes. Vores produkter er ikke billige, da kvalitet har altid vægtet højt. Der er rigeligt af billige produkter på markedet, og der besluttede vi hurtigt, at vi ville gå en anden vej. Vi vil aldrig gå på kompromis med kvaliteten i vores produkter. Det er dansk design i en lækker kvalitet til en overkommelig pris, så forbrugerne får value for money,” fortæller Ole Kousgaard.

Tif Tiffy startede ud med at fokusere på accessories, hvor tørklæder udgjorde den største del af omsætningen, men over årene har brandet udviklet sig til et livsstilsbrand.

”For seks år siden lancerede vi en strikkollektion, og siden har vi løbende udvidet med nye produktkategorier, blandt andet en hørkollektion, og i dag er vores omsætning ligeligt fordelt mellem accessories og beklædning,” siger Simon Frandsen.

 

Generationsskifte med ny investor

Simon Frandsen kom ind forældrenes virksomhed i 2016, og i 2019 har virksomheden gennemført et generationsskifte, hvor der også er kommet en ny investor ombord.

”I 2014 fik vi en partner i Norge, som desværre gik konkurs i marts 2019. Det skulle dog vise sig, at det endte med at blive held i uheld for os. Simon ville nemlig gerne ind i virksomheden, og vi følte, at tiden var den rette til at igangsætte et generationsskifte. Det var dog vigtigt for os, at han skulle stå alene, da vi gerne ville have en partner, der kunne bidrage med noget på det strategiske niveau, og som havde kendskab til modebranchen,” forklarer Ole Kousgaard og tilføjer:

”Det lykkedes os at finde en god investor, som allerede nu har bidraget med en del i forhold til, hvad vi skal fokusere på, og hvad vi skal arbejde hen imod i de kommende år.”

For Simon Frandsen har det især været vigtigt at skabe en større synlighed omkring Tif Tiffy, da han mener, at det er noget af det, der kan være med til at skabe øget vækst:

”Jo mere vi eksponerer os selv, og jo mere vi vækster, des mere eftertragtet bliver vi også. Vi laver derfor en masse forskellige tiltag med opslag på Instagram, udsendelse af nyhedsbreve og deltagelse på messer for at gøre os synlige,” fortæller han og tilføjer, at der i de senere år også er kommet mere fokus på den visuelle identitet i form af nye displays, bøjler og marketingmateriale.

 

Fokus på butikkerne

Hos Tif Tiffy lægger de stor vægt på at servicere og hjælpe butikkerne på bedst mulig vis.

”Vores filosofi er, at dem vi skal leve af, skal vi være gode ved – og det er vi. Ikke kun i forhold til eksponering af vores produkter i butikkerne, men også hvad angår den måde, som vi behandler dem på. Alle kan lave et fejlkøb til en butik, og der er vi meget large. Hvis man for eksempel ikke kan sælge en bestemt vare i Stavanger i Norge, så kan det være, at man kan sælge den i Wien i Østrig,” siger Ole Kousgaard.

Han fortæller videre, at Tif Tiffy også kan servicere små kunder, da virksomheden ikke stiller krav til, at kunderne skal lægge en ordre på 25.000 kroner. Derudover tilbyder Tif Tiffy sine kunder, at de kan supplere op flere gange om året.

”Vi er privilegerede i forhold til at kunne levere hurtigt, da vi producerer omkring 95 procent af vores varer i EU. Det er en stor styrke i forhold til at kunne levere i sæsonen,” forklarer Simon Frandsen.

 

Klar til messesæson

Den kommende tid bliver travl for Tif Tiffy, som denne sæson udstiller på seks messer rundt om i Europa, herunder CIFF i København.

”Vi får altid mange nye kunder på messerne, men vi har også kunder, som kommer hver eneste gang fra de lande, hvor vi ikke har agenter. Cirka 50 procent af vores omsætningen på messe til omgående levering. En af vores styrker er nemlig, at vi leverer i sæsonen, hvilket betyder, vi præsenterer to sæsoner, både SS 20 og AW 20/21, på messerne,” fortæller Ole Kousgaard. På de kommende messer glæder de sig hos Tif Tiffy til at præsentere det helt nye signaturtørklæde med logo på.

”I og med at vi gerne vil gøre endnu mere ud af at eksponere brandet, var det ideelt for os at lave et signaturtørklæde, som er lavet af 70 procent regenereret uld og 30 procent uld, hvilket i høj grad siger noget om, hvem vi er samt vores dna,” lyder det fra Simon Frandsen, som tilføjer:

”Det har krævet tid at forklare kunderne, at vi ikke længere kun er et accessoriesbrand. Vores dna er det samme, men vi har blot tilføjet flere produktkategorier. Og lige så dygtige vi er til at lave tørklæder, lige så dygtige er vi til at lave strik. Vi har en passion for at skabe accessories og beklædning i lækkert design og i kvalitetsdygtige fibre, og det skinner igennem i alt, hvad vi laver.”