Bestseller er en af de første modevirksomheder til at skalere ny blockchain-løsning. Dette skal sikre sporbarhed, transparens og validering af produkter, hvilket er til gavn for både branchen og forbrugere. Partnerskabet er dermed i tråd med nye EU-krav om digitale produktpas, hvor man blandt andet skal kunne følge sporet fra råmateriale til det færdige produkt.

Nu bliver det muligt at få dybdegående kendskab til både oprindelse og bevægelse på en anseelig del af produkterne hos brands som Jack & Jones, Only, Vero Moda og Name It. Dette sikrer, at forbrugere får præcis det produkt, de betaler for.

Efter et tæt samarbejde på flere succesfulde pilotprojekter, udvides partnerskabet mellem TextileGenesis og Bestseller nu til en implementeringsfase på mange millioner produkter.

Helt konkret vil Bestseller i løbet af 2022 spore omtrent 25 millioner stykker tøj fra råmateriale til slutprodukt. Det dækker allerede syv procent af virksomhedens totale volumen og vil stige fortsat de kommende år.

”Gennem samarbejdet med TextileGenesis sikrer vi gennemsigtighed og validering på en betydelig del af vores fibre og produkter. Det taler lige ind i vores Fashion FWD strategi, og kommer ikke kun til at påvirke Bestseller, men kan føre hele modeindustrien i en mere transparent og bæredygtig retning,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist hos Bestseller Sustainability, i en pressemeddelelse.

Fra 2024 forventes det, at EU indfører krav om et digitalt produktpas, som skal indeholde obligatorisk information om et givent produkt og samtidig bidrage til tydeligere information om tekstiler. Her kan sporbarhed via TextileGenesis’ løsning blive et stort fremskridt for Bestseller og ikke mindst modebranchen generelt.

”På nogle områder er vi helt sikkert ikke kommet langt nok i modeindustrien i forhold til at kunne spore alle vores produkter, hvilket bliver et fremtidigt krav. Det er vi heller ikke i Bestseller. Men med dette samarbejde kommer vi et langt skridt foran, ved at vi allerede fra i år har mulighed for at kunne spore flere millioner produkter fra start til slut,” fortæller Danique Lodewijks.

 

Implementering i leverandørkæden

Sammen med en udvalgt gruppe af vigtige leverandører påbegynder Bestseller nu første del af platformens implementeringsfase. Projektet vil kræve en betydelig indsats fra leverandørerne, som nu skal bruge TextileGenesis’ nye platform. Håbet er, at teknologien vil sprede sig til hele branchen.

”Vi indsamler løbende feedback fra leverandørerne, og med deres input er vores mål at skabe et system, der både fungerer og kan skaleres til hele vores leverandørkæde på tværs af alle niveauer. Såfremt teknologien virker efter hensigten, bliver det et markant skridt fremad, når det gælder transparens i forsyningskæden,” siger Pernille Bruun, Materials Manager hos Bestseller Global Sourcing, og tilføjer:

“Via platformen kan vi spore hvert trin i produktionsprocessen, hvilket giver os adgang til information, vi ikke har haft tidligere. Det gør os i stand til at levere større gennemsigtighed til vores virksomhed og kunder.”

 

Sporbarhed i stor skala

Implementeringen af TextileGenesis’ teknologi har krævet et tæt samarbejde, hvor alle involverede arbejder som ét globalt team med indkøring og træning af hundredvis af leverandører på tværs af mere end 10 lande.

“Bestseller har et ekstremt åbent, pragmatisk og alligevel modigt syn på at skabe et nyt sporingssystem i sin forsyningskæde. Samarbejdet har udfordret os til at vedblive med at innovere og skabe et af de mest banebrydende sporbarhedssystemer i branchen,” siger Amit Gautam, TextileGenesis’ grundlægger og CEO.

Totalt set forventer TextileGenesis, at deres løsning skal rulles ud til 400-500 leverandører på tværs af alle niveauer fra råmateriale til fremstilling.

“Ved at udbrede fiber-til-retail sporbarhed i så stor en skala, kommer Bestseller på forkant i branchen. Det er samtidigt et væsentligt skridt fremad for modeindustrien, og partnerskaber som dette baner virkelig vejen for hele branchen til at tænke og handle modigt, når det kommer til sporbarhed og transparens i hele forsyningskæden,” afslutter Amit Gautam.

 

Foto: Bestseller