Der et et væsentligt problem, som sætter en barriere for danske iværksætteres arbejde med den grønne omstilling. Det mener Ganni-medstifter Nicolaj Reffstrup og en lang række andre iværksættere.
Det er ikke nødvendigvis en god kombination at være medejer af millionforretningen Ganni og forkæmper for den grønne omstilling. Det kan medstifter og -ejer af modevirksomheden Ganni skrive under på.
“Det er et kæmpe problem for branchen, når forbrugerne ikke vil betale for det,” siger han i et interview med Berlingske.
“Forbrugerne er ekstremt interesserede i emnet, og folk er langt mere bevidste om deres forbrug end for bare to år siden. Men i grove træk er de stadig ikke villige til at ofre deres bekvemmelighed, som primært er prisen for det,” fortsætter han.
Nicolaj Reffstrup er langt fra den eneste, der synes, at økonomien i den grønne omstilling er et problem.
I en ny undersøgelse fra Dansk Iværksætter Forening svarer mere end hver tredje danske iværksætter nemlig, at de har svært at se den økonomiske effekt af arbejdet med den grønne omstilling. I alt 38 procent af de 694 respondenter svarer, at den økonomiske effekt er en barriere for arbejdet med den grønne omstilling. Det er dermed den største udfordring i virksomhedernes optik.
Hos Dansk Iværksætter Forening vækker det høje antal bekymring, idet danske iværksættere flere gange er blevet tildelt en vigtig rolle i Danmarks plan om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.
“Vi ved, der er en kæmpe forretningsmulighed i den grønne omstilling, og hvis ikke det er iværksætterne, så er jeg bekymret for, hvad der skal få os til at nå klimamålet. Men det fungerer bare sådan, at hvis ikke forretningen er rentabel, så slår det ikke bredt igennem,” siger formanden for foreningen, Peter Kofler.
Flere har succes
Det er ikke fordi, at virksomhederne ikke formår at mestre den grønne omstilling, understreger Nicolaj Reffstrup, som dog peger på, at problemet er strukturelt.
“Når vi forsøger at erstatte en konventionel metervare med en mere bæredygtig løsning, så stiger prisen. Og det er forbrugerne i den anden ende ikke nødvendigvis parate til at betale for,” siger han.
Lena Olaison, Lektor på CBS og ekspert i iværksætteri og bæredygtighed, er enig med Nicolaj Reffstrup. Hun peger på, at den grønne omstilling er godt i gang og ikke stopper foreløbigt og tilføjer:
“Men markedet er stadig ulige, fordi de bæredygtige løsninger er dyrere end de konventionelle. Derfor er vi også i den meget specielle situation, at virksomhederne rent faktisk efterspørger mere regulering og statslig indblanding. Det plejer at være omvendt.”
Også Peter Kofler mener, at der skal nogle strukturelle forandringer til for at løse problemet med en grønnere branche.
“Vi skal bevise, at det er pengene værd at gå den grønne vej, og det kræver måske nogle strukturelle værktøjer som afgifter eller forbud,” siger han.
Analysen fra Dansk Iværksætter Forening viser foruden ovenstående, at iværksætterne på trods af coronakrisen ser positivt på deres virksomheds økonomiske situation det næste halve år.
Foto: Unsplash