Den svenske modegigant fortsætter kampen mod modebranchens miljøbelastning og lancerer endnu et tiltag, der skal skabe større gennemsigtighed på virksomhedens produkter.

På trods af titlen som en af verdens største modevirksomheder, der hver dag producerer uanede mængder af tøj, arbejder H&M målrettet og dedikeret med at mindske virksomhedens aftryk på miljøet samt gøre det lettere for forbrugeren at træffe mere bæredygtige valg.

H&M var blandt andet den første internationale modevirksomhed til at tage betaling for plastikposer, ligesom det globale tøjindsamlingsinitiativ H&M Germent Collecting siden 2013 har givet kunderne mulighed for at aflevere brugt tøj til genbrug, genanvendelse eller genvinding.

Nu står modegiganten klar med endnu et initiativ, der skal gøre det lettere og mere gennemskueligt for forbrugerne at vælge mere bæredygtigt producerede produkter.

 

”Gennemsigtighed er nøglen til at transformere modeindustrien”

H&M lancerer den første version af Higg Index Sustainability Profile, som er en del af SACs nye Higg Index gennemsigtighedsprogram, der baseres på uafhængige og verificerende miljøpåvirkningsdata fra Higg Materials Sustainability. Det oplyser H&M i en pressemeddelelse.

Programmet tilføjes til udvalgte produkter på onlineshoppen hm.com på tværs af Europa og USA og bruges til at placere et produkt på en score fra ’baseline’ til ’3’, som beskriver produktets miljøbelastning. Scoren ’baseline’ gives til produkter lavet af konventionelle materialer, mens 1, 2 og 3 gives til produkter produceret af materialer med en lavere miljøbelastning.

Kunderne vil også have mulighed for at se detaljeret information om produktets indflydelse på vandforbrug, global opvarmning, brugen af fossile brændstoffer samt vandforurening, så de er godt klædt på til at træffe velinformerede købsbeslutninger.

”Det er en betydningsfuld milepæl for os at nå hertil, og vi har arbejdet intenst på dette i mere end et årti. Vi tror fuldt ud på, at gennemsigtighed er nøglen til at transformere modeindustrien, og vi er spændte på at se redskabet udvikle sig, så vi fremover kan dele langt flere miljømæssige og sociale informationer med vores kunder – på tværs af vores produkter,” fortæller Head of Sustainability i H&M, Pascal Brun i pressemeddelelsen.

Programmet vil udvikle sig kontinuerligt, hvor det på sigt vil omfatte endnu mere data som eksempelvis fabrikkernes miljømæssige og sociale fodaftryk.

De kommende måneder skal bruges på at udvide brugen af værktøjet, så størstedelen af sortimentet bliver en del af programmet i løbet af 2022, oplyser H&M.

Foto: H&M