H&M høster de første frugter af projektet ‘Pay it bag’, hvis formål er at reducere mændgen af ressourcer herunder brugen af plastikposer. 

En dansker genererer 610 kilo affald om året. Derfor indledte H&M tilbage i 2018 projektet ‘Pay it bag’ med målet om en fremtid med færre poser, hvor de blev den første internationale modevirksomhed til at tage betaling for sine poser.

‘Pay it bag’ blev dengang stablet på benene gennem et partnerskab mellem H&M og WWF Verdensnaturfonden, som har til formål at beskytte den danske natur og de danske have, der i dag er presset af affaldsforurening.

Overskuddet fra posesalget er siden 2018 gået til WWF – og gør det stadigvæk. Tilbage i 2018 var forhåbningen, at samarbejdet skulle ende ud i, at sømrokker og hajer kunne sættes ud i havet omkring Danmark, da hajer og rokker ellers er i fare for at forsvinde.

Nu har H&M endelig nået sit mål. Den 19. august 2020 kunne H&M og WWF nemlig sætte seks svømmeklare sømrokker ud i Kattegat.

“Det var en stor dag for os alle, der i knap to år har fulgt projektet tæt. Vi har set sømrokkerne blive klækket i æg til nu at være store som en middagstallerken og klar til at svømme på egen hånd ud i vores danske farvand. Et projekt, som WWF Verdensnaturfonden, Kattegatcentret og vi i H&M er utrolig stolte af, og som vi alle håber kan være med til at bidrage med mere viden for os om nødvendigheden af et hav af liv,” skriver H&M i en pressemeddelelse.

Siden 2018 har H&M og kunderne været med til at nedsætte poseforbruget i de danske forretninger med 60-65 procent. I 2025 har H&M et mål om at reducere al emballage på tværs af hele værdikæden med 25 procent. Hertil skal al emballage være designet til at være genbrugeligt, genanvendeligt eller komposterbart inden 2025.

Foto: H&M, Lars Hestbæk