Med Covid-19 og den nyligt offentliggjorte FN klimarapport står det klart, at modeindustriens aftryk skal mindskes. Hvordan det kan gøres, præsenterede en digital platform under modemessen CIFF i sidste uge. 

Efter en turbulent tid i modeindustrien med Covid-19 blev Copenhagen Fashion Week og de københavnske modemesser i sidste uge afviklet. På dagsordenen stod blandt andet uundgåelige emner som bæredygtighed, cirkularitet og innovation – for er der en ting, Covid-19 – og den nyligt offentliggjorte klimarapport fra FN – har vist branchen, så er det, at den ikke kan blive ved med at producere som hidtil.

For at tydeliggøre dette udstillede den digitale markedsplatform for bæredygtige brands, The Comarché, i forhallen på CIFF. Gennem sin udstilling opfordrede The Comarché branchen til at begynde sin bæredygtige omstilling ved at søge mod alternative, bæredygtige materialer.

“Det er mere end oppe over, at modebranchen finder nye veje. Et sted at starte kunne være at kigge på materialerne. Derfor har The Comarché i samarbejde med stylist Leif Sigersen skabt en installation, der netop skal highlighte nogle af de nye veje, der kan betrædes: Bæredygtige materialer der er lavet af biprodukter og affald fra andre brancher,” lyder det fra skaberne af The Comarché, Anne Marie Mondrup og Marie Engberg.

På udstillingen havde The Comarché udvalgt tre materialeleverandører, der alle har gjort det til deres levebrød at transformere skrald til materialer. Materialer, der kan bruges på tværs af modebranchen til alt fra sko til skjorter. Hovedingredienserne skal findes i kasserede fødevarer, og fælles for dem alle er den nænsomme fremstillingsproces, der efterlader et minimalt aftryk i produktionen.

“For bare et par år siden var det måske ikke det mest nærliggende at sur mælk, affald fra industrikøkkener og rester fra vinproduktion kunne danne grobund for nye materialer til modeverdenen. Men faktum er heldigvis, at der overalt i verden lige nu forskes intenst i nye materialer, og at nye partnerskaber konstant opstår på tværs af brancher,” fortæller Marie Engberg.

Hvordan kommer vi fra tanke til handling?

Men der er lang vej fra at fortælle om de bæredygtige alternativer, til at brands og producenter investerer i de innovative materialer. Hvordan får man overbevist branchen om, at det er investeringen værd?

“Det er rigtigt. Vejen er lang. Men til at starte med handler det om at vise vejen og gøre opmærksom på de mange virkelig interessante materialer, der er derude. Ved at vi laver lidt larm og viser, hvor smukke brands man kan få ud i den anden ende, kan vi gøre det mere håndgribeligt for vores partnerbrands såvel som for alle andre brands og dermed anskueliggøre mulighederne for dem. Mange af dem, vi har talt med under messen, anede eksempelvis ikke noget om, at disse tre materialer eksisterede,” svarer Marie Engberg og afslutter:

“Vi tror meget på partnerskaber og på at forbinde aktører fra forskellige steder i værdikæden. Helt konkret talte jeg med et meget stort skandinavisk brand på messen, som jeg nu har forbundet med en repræsentant for Food Textile, som er en af de tre materialeudbydere. Jeg er helt sikker på, at det munder ud i et partnerskab, hvor de hjælper hinanden på vej og får kommercialiseret deres tanker.”

The Comarché er en skandinavisk onlineplatform, der udelukkende forhandler produkter fra bæredygtige brands. Platformen beskriver sig selv, som en platform, der “kuraterer, sælger, uddanner, motiverer og inspirerer, så vi kan danne grobund for et samfund, hvor bæredygtighed er det underliggende fundament for, hvordan vi forbruger og behandler ressourcer.”

Foto: The Comarché