Det danske modebrand bruger juletiden på sit nye projekt ‘Mbym Gives Back’. Et projekt, der har til formål at gøre en forskel lokalt og internationalt. 

Julen er hjerternes fest.

Det mener de i hvert fald hos modebrandet Mbym, der bruger den søde juletid på at glæde sine kunder, sit community og velgørenhedsorganisationer ved at give noget tilbage. For hver uge i december giver modebrandet tilbage i form af forskellige initiativer. Det forklarer Global PR Manager hos Mbym, Frederikke Thiberg, til TØJ.

I månedens første uge indsamlede Mbym tøj fra ældre kollektioner og kollektionsprøver, som ikke længere var i brug. I samarbejde med organisationen Pink Power Organization blev tøjet sendt til piger og kvinder i Sierra Leone. I månedens anden uge afholdte Mbym et hybridt velgørenhedssalg, hvor brandet igen samlede tøj fra ældre kollektioner, som blev solgt, hvoraf alle pengene fra salget blev doneret til Røde Kors Julehjælp.

I denne uge har butikskæden Message, som er virksomheden bag Mbym, sammen med sine kunderne doneret 50.000 kroner til en nyopstartet velgørenhedsorganisation, Pamoja.

“Pamoja er en organisation, som på baggrund af samtaler og workshops udarbejder en såkaldt ‘workbook’, som skal hjælpe kvinder over hele verden til at få et globaliseret syn på forskellige emner. Deres mål er at udbrede denne bog og dette netværk til hele verden, hvilket vores donation vil medvirke til,” forklarer Frederikke Thiberg.

Alle, der er en del af modebrandets nye initiativ: kvinderne i Sierre Leone, Røde Kors samt pigerne fra Kampala, som Mbym desuden hjalp i forbindelse med en anden kampagne tilbage i oktober 2020, vil få en Pamoja-workbook.

I den sidste uge af december vil Mbym samle sine gamle lookbooks og foamboards og sammen med asylbørn – i samarbejde med Røde Kors Ungdom – kreere collager.

“På den måde skaber vi en kreativ, sjov og glædesfyldt aktivitet, samtidigt med at vi genanvender ting, som ellers skulle være smidt ud,” kommenterer Frederikke Thiberg afslutningsvist.

Foto: Mbym