Det danske modebrand, der de seneste år har arbejdet med bæredygtig omstilling, offentliggør i dag sin første CSR-rapport.
De seneste år har det danske modebrand Samsøe Samsøe arbejdet med bæredygtig omstilling, hvor de senest forpligtede sig til at reducere sit forbrug af engangsplast. I dag kan Samsøe Samsøe offentliggøre sin første CSR-rapport, der har fokus på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling samt UN Guiding Principles on Business and Human Rights. Det oplyser modebrandet i en pressemeddelelse.
“Vi er fuldt ud klar over det ansvar og den rolle, vi har som virksomhed og dermed som et led af den transformation, der er nødvendig i modebranchen. Vi er forpligtet til at bidrage til internationale principper for social og økonomisk bæredygtighed og sikre, at vores produkt efterlader så få negative indvirkninger på miljøet og mennesker,” udtaler Samsøe Samsøe’s CSR & Sustainability Manager, Mette Lind, som fortsætter:
“Vi mener, at tiden er inde til en gennemgribende ændring af vores indstilling til varighed og bæredygtighed af vores tøj. Holdbarhed og lang levetid har altid været nøglefaktorer i design og produktion af vores produkter – netop disse to faktorer er bæredygtighed i vores øjne.”
Rapporten redegør for virksomhedens bæredygtige initiativer og skaber transparens over, hvordan Samsøe Samsøe håndterer miljøet, de ansatte og leverandørerne.
”I 2019 intensiverede vi vores fokus på at reducere vores negative miljømæssige fodaftryk, og vi fortsatte med at gøre fremskridt inden for ligestilling blandt vores medarbejdere og med kontrol af vores værdikæde. Vi er langt fra i mål, men der er gjort fremskridt, og vi vil fortsætte med at intensivere vores indsats i 2020 og fremover,” fortæller den adm. direktør i modevirksomheden, Peter Sextus.
Samsøe Samsøe opdaterede også virksomhedens materialestrategi i 2019. Nu er der kommet fokus på langtidsholdbare, naturlige materialer.
“Tøjproduktion kan aldrig blive 100 procent bæredygtig, men jo bedre vi bliver i fremstillingsprocessen, og jo bedre vi efterfølgende bliver til at inddrage forbrugeren i arbejdet med at passe på, reparere og bruge tøjet, jo mere bæredygtigt bliver tøjet, hvilket er Samsøe Samsøes overordnede strategi,” udtaler Mette Lind.
I forbindelse med CSR rapporten har Samsøe Samsøe valgt at investere i grøn energi. Det betyder, at 19 af modebrandets butikker i Danmark samt hovedkontor og lager fremadrettet udelukkende vil benytte strøm fremstillet af vandenergi.
Samsøe & Samsøes hovedmål for 2020:
- Implementere 3d-teknologi til at erstatte vareprøver og omkostninger
- Blive ved med at reducere brugen af plast ved at benytte nye foldemetoder
- Optimere tøjets pasform og størrelse
- Udvikling af genbrugsløsninger i butikkerne
- Implementere nye produktcertificeringer
- APV til hovedkontor og lage
Foto: Samsøe Samsøe