Den tyske onlinegigant udvider det grønne sortiment med tusindvis af varer efter en markant øget efterspørgsel fra forbrugerne. 

Zalando har siden oktober sidste år sat sig nogle ret ambitiøse bæredygtige mål med sin do.More-bæredygtighedsstrategi.

Onlinegiganten har blandt andet indgået et samarbejde med Sustainable Apparel Coalition og Higg Co., der har til formål at etablere en global standard for bæredygtighed, og senest har Zalando oprettet en secondhand-kategori på onlineplatformen.

Nu udvider Zalando også sit udbud af bæredygtig mode – i alt udvider onlineplatformen sit bæredygtige sortiment fra 27.000 til 60.000 varer. Det skriver Zalando i en pressemeddelelse.

Udvidelsen sker, fordi onlinegiganten siden begyndelsen af 2020 har oplevet en stigende efterspørgsel på bæredygtig mode. Mere end 40 procent af Zalandos kunder køber bæredygtige produkter, hvilket er over dobbelt så mange som ved årets begyndelse.

“Vi har oplevet ekstraordinær vækst i efterspørgslen på mere bæredygtig mode siden starten af året,” lyder det fra Zalandos co-CEO, Rubin Ritter, der fortsætter:

“Ifølge en ny intern undersøgelse giver 34 procent af vores kunder udtryk for, at bæredygtighed er blevet vigtigere for dem som følge af coronapandemien. Med denne stigende interesse for bæredygtighed er der et behov og momentum for forandring, og der er brug for, at modebranchen ændrer sig. Vi ønsker sammen med vores partnere at være drivkraft for denne forandring og gøre vores kunder i stand til endnu lettere at kunne træffe mere bæredygtige valg.”

Den stigende vækst i efterspørgslen på bæredygtig mode følger en generel stigning i væksten hos Zalando. Ifølge Finans får det nu onlinegiganten til at opjustere forventningerne til tredje kvartal, således at selskabet nu forventer en omsætningsvækst på 20-22 procent mod tidligere 15-20 procent.

 

Lancerer ny eksklusiv kollektion

Sammen med partnerne Circular.Fashion og Fashion For Good lancerer Zalando nu Redezign for Circularity, den første eksklusive capsule-kollektion, som er udviklet med udgangspunkt i cirkularitetsprincipperne.

“Vi er begejstrede over, at vi blot få uger efter at have introduceret vores pre-owned-kategori kan lancere vores første kollektion, som er udviklet med udgangspunkt i cirkularitetsprincipperne i fællesskab med vores partnere. Dette er et vigtigt skridt mod vores mål om at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeartikler i 2023,” lyder det fra Kate Heiny, der er direktør for bæredygitghed hos Zalando.

Kollektionen består af fem styles, som er udviklet til at blive genbrugt og sidenhen genanvendt og vil kun være tilgængelig hos Zalando.

Foto: Kate Heiny