Zalando vil fremme cirkularitet i modebranchen. Det indebærer blandt andet investeringer i nye forretningsmodeller og innovative løsninger. “Vores mål er at fremme en adfærdsændring hen mod cirkulære produkter og oplevelser,” udtaler Laura Coppen, Head of Circularity hos Zalando.

Inden udgangen af 2023 skal Zalando anvende principperne bag cirkularitet, og virksomheden har et mål om at forlænge levetiden for mindst 50 millioner modeartikler. Sådan skriver onlineplatformen i sin bæredygtighedsstrategi.

Men hvordan? Det præsenterede Zalando i en pressemeddelelse og på et online pressemøde den 5. oktober 2021.

 

Redesign af modebranchen

Helt overordnet vil Zalando bevæge sig hen mod et mere cirkulært system ved at arbejde holistisk og redesigne hvert trin i produktlivscyklussen: Design og produktion, anvendelse, genanvendelse samt opretholdelse af kredsløbet.

“For at reducere modebranchens negative påvirkning af mennesker og planeten, er branchen nødt til at bevæge sig hen mod et cirkulært system. Hos Zalando oplever vi dette skift som en enestående mulighed for at stå i spidsen for et redesign af modebranchen, etablering af nye indtjeningsmuligheder og udnyttelse af de seismiske skift i forbrugeradfærd, som allerede er ved at ske,” udtaler Laura Coppen, Head of Circularity hos Zalando, i pressemeddelelsen og fortsætter:

“I henhold til vores rapport om kløften mellem holdning og adfærd i modebranchen mener over 60 procent af forbrugerne, at det er vigtigt, at deres tøj bliver brugt igen i stedet for at lande på lossepladsen. Vores mål er at fremme en adfærdsændring hen mod cirkulære produkter og oplevelser. Vi har ikke alle svarene endnu, men vi samarbejder med nogle af branchens vigtigste initiativtagere for at teste og udvikle nye løsninger og dermed fremme overgangen til en fuldt cirkulær forretning.”

Zalando igangsætter derfor forskellige initiativer inden for hvert trin i produktlivscyklussen, og på online pressemødet præsenterede Laura Coppen initiativerne.

 

Zalando redezign collectiom
Redezign for circularity

 

Digital produktpas

I designfasen samarbejder Zalando med Ellen MacArthur Foundation og iværksætterfirmaet Circular.Fashion i Berlin. Målet er blandt andet at definere kriterier for hele modebranchen for cirkulære produkter.

Zalando udvider desuden sin ‘Redezign for circularity’-kollektion, hvor alle produkter i kollektionen har et digitalt produktpas. Via en QR-kode i produktet kan forbrugerne besøge en produkthjemmeside og læse, hvor produktet er produceret, hvordan det skal vaskes, og hvordan det kan videresælges hos Zalando.

 

Vaske- og reparationsservice

For at interagere med forbrugerne efter de har købt en vare – og forlænge produkternes levetid – lancerer Zalando fra den 11. oktober 2021 en ny vaske- og reparationsservice.

I samarbejde med firmaet bag appen Save Your Wardrobe tester Zalando vaske- og reparationsservice for tøj og sko gennem udvalgte modebutikker og skræddere til kunder i Berlin. Zalando står for afhentning og levering af de reparerede produkter. Når testen er slut, vurderer Zalando, om tiltaget skal udvides til flere markeder.

 

Save Your Wardrobe
Save Your Wardrobe

 

Udvider Pre-owned-konceptet

I september 2020 lancerede Zalando sit Pre-owned-koncept. Konceptet giver forbrugerne mulighed for at købe eller sælge brugte modeartikler, der er så gode som nye. Planen er løbende at udvide konceptet.

 

Investeringer i nye genanvendelsesteknologier

For at øge genanvendelsen af tekstiler investerer Zalando i nye genanvendelsesteknologier. Senest offentliggjorde de deres investering i finske Infinited Fiber Company, som er i gang med at skabe en ny, cirkulær tekstilfiber af tekstilaffald.

Derudover er Zalando en del af Sorting For Circularity Project under Fashion for Good, der er en platform for innovation inden for bæredygtig mode.

Som en del af projektet skaber Zalando en open source-platform til styring af tekstilaffald. Her skal tekstilaffald fra sorteringsfaciliteter forbindes med genanvendelsesfirmaer for at fremme deres samarbejde og opbygge en infrastruktur i retning af mere cirkularitet i fremtiden.

Zalando er ligeledes en del af Accelerating Circularity. Projektet forbinder brands, forhandlere, genanvendelsesfirmaer og sorteringsfaciliteter i produktlivscyklussen og giver dem mulighed for at kortlægge, hvor produkterne ender, og hvordan man kan forhindre dem i at ende på lossepladsen.

Onlineplatformen er altså i gang med at lave initiativer inden for mange dele af forsyningskæden og er klar til at løbe ud af startboksen.

“Vi har alle ingredienserne til at komme i gang – og vi er klar til at starte arbejdet,” var de afsluttende ord på online pressemødet fra Laura Coppen.

 

Foto: Laura Coppen, Zalando