Den 12. august under Copenhagen Fashion Week blev vinderen af denne sæsons Zalando Sustainability Award fundet. “Vi mener, det er denne type kollektion, der sætter tankerne i gang hos forbrugerne, og får dem til at overveje mere bæredygtige modevalg,” lyder begrundelsen blandt andet fra et af jurymedlemmerne.
Den 12. august kunne Zalando afsløre vinderen af modeportalens anden Sustainability Award i samarbejde med Copenhagen Fashion Week.
Vinderen blev det danske brand Nikolaj Storm Copenhagen, som ifølge juryen især imponerede med sin stærke ambition inden for bæredygtighed, der er blevet implementeret i flere aspekter af forsyningskæden.
“Det glæder os at kunne udnævne Nikolaj Storm Copenhagen som vinder af denne sæsons Zalando Sustainability Award. Nikolaj Storm Copenhagen har udvist et stærkt arrangement for en mere bæredygtig praksis ved at fremvise kollektionens innovative materialer og tilføre Copenhagen Fashion Week en sprudlende og sjov energi. Det var denne blanding af modige valg og dedikationen til mere bæredygtige løsninger, der adskilte brandet fra konkurrenterne. Vi mener, at det er denne type kollektion, der sætter tankerne i gang hos forbrugerne, og får dem til at overveje mere bæredygtige modevalg,” udtaler jurymedlem Anaheta von Berenberg, der er indkøbschef for designer-kategorien hos Zalando.
Også kreativ direktør hos brandet, Nikolaj Storm, er både stolt og rørt over at være blevet udnævnt som vinder.
“At vinde Zalando Sustainability Award 2021 er et kæmpe øjeblik for mig, og et jeg er utrolig stolt af. Det har været noget af en rejse at nå dette punkt, og jeg er taknemmelig for at arbejde med et fantastisk hold af mennesker, der har ført mig til dette øjeblik i dag. Vores ambition er at kombinere vores passion for at udtrykke sig selv igennem mode med vores dedikation til at finde mere bæredygtige løsninger,” siger han og fortsætter:
“Vi er taknemmelige for, at Zalando skaber opmærksomhed omkring denne pris på et tidspunkt, hvor industrien mest har brug for det. Vores industri bliver nødt til at fortsætte det hårde arbejde med at finde bedre måder at fremelske bæredygtige værdier – og med støtten fra initiativer som dette her, er det muligt.”
Kollektionen blev præsenteret ved Copenhagen Fashion Week med et fysisk show foran 120 gæster. Som vinder af prisen vil Nikolaj Storm Copenhagen modtage en pris på 20.000 euro og en samarbejdsaftale med Zalando om udvikling af en eksklusiv bæredygtig kollektion. Zalando vil desuden gøre et bredt udvalg af SS 22-kollektionen tilgængelig for platformens millionvis af kunder på 23 europæiske markeder.
De to andre finalistbrands, Mother of Pearl og Teatum Jones, blev også anerkendt af juryen som gode eksempler på, hvordan brands kan inspirere til og integrere mere bæredygtighed gennem forsyningskæden.
Foto: Nikolaj Storm