Den tyske onlinegigant indgår et nyt samarbejde med henblik på at forandre modebranchen og etablere en fælles global standard for etik og bæredygtighed.
I oktober sidste år kunne den tyske onlinegigant Zalando præsentere en bæredygtighedsstrategi, som blandt andet gik ud på at øge virksomhedens etiske og bæredygtighedsmæssige standarder og udelukkende samarbejde med partnere, der lever op til netop disse.
Der hersker ingen tvivl om, at begrebet ’bæredygtighed’ kan være vanskeligt at definere, forstå og måle. Markedet rummer nemlig hundredevis af certifikater, labels og tiltag, hvor alle brands og forhandlere har hver deres individuelle evalueringsmetoder og mål.
Det er netop derfor, at Zalando nu som den første virksomhed indgår et samarbejd med SAC – Sustainable Apparel Coalition samt Higg Co, der har til formål at etablere en global standard for bæredygtighed. Det oplyser Zalando i en pressemeddelelse.
Den tyske gigant gør altså bæredygtighedsvurdering obligatorisk for alle partnerbrands på platformen for dermed at højne virksomhedens etiske standarder.
“Som Europas førende onlineplatform for mode og livsstil ønsker vi at sætte barren højere, være de første til at udfordre status quo og inddrage vores partnere i vores arbejde med at håndtere tidens væsentligste udfordringer – nemlig klimaforandringer, brug af naturressourcer og arbejdstagerrettigheder. Som en del af vores bæredygtighedsstrategi, Do.More, har vi indført obligatorisk vurdering af etik og bæredygtighed for vores partnerbrands. Higg BRM vil hjælpe os med at nå vores mål om fortsat at højne vores etiske standarder, så vi i 2023 udelukkende arbejder med partnere, som overholder disse standarder,” siger Kate Heiny, der er bæredygtighedsdirektør hos Zalando.
Higg BRM er et værktøj, som tilbyder brands og forhandlere at evaluere sig selv ud fra forskellige bæredygtighedsparametre såsom menneskerettigheder, retfærdig løn eller CO2-udledning. Alle brands og forhandlere, som er medlem af Sustainable Apparel Coalition, skal bruge Higg BRM til måling af deres fremskridt. Dette vil gøre det muligt for modebranchen at sammenligne bæredygtighed på brandniveau.
“Higg BRM vil etablere en global standard for brands og forhandlere i modebranchen, så det bliver muligt at måle og tale om bæredygtighedsresultater”, siger Kate Heiny og fortsætter:
“Vi vil for første gang have sammenlignelige data, så vi kan identificere de områder, der skal forbedres, og samarbejde om løsninger. Som uafhængig og global organisation er SAC i stand til at skabe denne nødvendige forandring i modebranchen.”
Den adm. direktør i SAC, Amina Razvi, håber, at samarbejdet med Zalando vil virke som en katalysator for mode- sko- og tekstilbranchen mod udviklingen af et standardiseret system for bæredygtighedsmåling.
“Zalandos beslutning om at kræve, at deres partnerbrands anvender Higg BRM, vil forhåbentlig virke som en katalysator for branchen, så der opnås fælles fodslag omkring udviklingen af et standardiseret system for bæredygtighedsmålinger. På den måde kan vi implementere og opnå varig forandring,” mener hun.
Foto: Zalando