Den tyske onlinegigant har som en del af sin bæredygtighedsstrategi forpligtet sig til at blive CO2-neutral.

Det bliver fremover klimavenligt at handle hos den tyske onlinebutik Zalando, der som del af sin nye bæredygtighedsstrategi ’do.More’ har forpligtet sig til at blive CO2-neutrale for at leve op til målene i Paris-aftalen fra 2015. Det oplyser firmaet i en pressemeddelelse.

For en måned siden igangsatte Zalando et forsøg om at afprøve genanvendelig emballage til levering, og virksomhedens mål er at udfase brugen af engangsplastik i Zalandos egen emballage inden 2023. Foreløbig er virksomhedens forsendelsesæsker fremstillet af genbrugspap, forsendelsesposerne af 80 procent genanvendt plastik, og poser til skønhedsprodukter er udskiftet med poser fremstillet af genbrugspapir.

Også Zalandos eget brand, Zign, har fra og med den kommende sommer- og forårskollektion forpligtet sig til bæredygtighed, og alle produkter i kollektion vil bære Zalandos bæredygtighedsflag. Flaget er garant for en række af firmaets bæredygtighedskriterier, der er udformet i overensstemmelse med internationale branchestandarder og best practice, lyder det fra virksomheden.

Det er ikke kun Zalando, der som en af branchens store spillere går forrest i den grønne omstilling. Sidste måned oplyste også svenske Fjällräven, at de vil være med til at nedsætte mængden af CO2-foruering og bakker op om FNs Global Climate Change Action Initative. Senest har amerikanske Nike netop annonceret et partnerskab med miljøorganisationen Ocean Conservancy, der skal beskytte Arktis mod ødelæggende miljøpåvirkninger.