Premium Group vælger at udskyde modemesserne Premium og Seek til 2021, hvor de sammen med den bæredygtige messe Neonyt vil blive afviklet i den tyske millionby.

Tilbage i maj måned valgte man at aflyse sommerudgaven  af modemesserne Premium og Seek på baggrund af Covid-19 på trods af, at den tyske regering ellers havde givet grønt lys til afvikling messer.

Nu oplyser Premium Group at modemesserne er udskudt til 2021, hvor de vante rammer i Berlin skiftes ud med lokaler hos verdens største messe, kongres- og eventarrangør, Messe Frankfurt. Det fortæller Premium Group og Messe Frankfurt i en fælles pressemeddelelse.

Ved sommerudgaven 2021 vil Premium, Seek og den bæredygtige messe Neonyt blive afviklet under samme tag hos Messe Frankfurt.

”Vi har alle de nødvendige ressourcer til at etablere et internationalt mode- og livsstilshus i Frankfurt. Messe Frankfurt er verdens største planlægger af tekstilevents, og den ekspertise har vi tænkt os at benytte os af,” fortæller Detlef Braun, der er bestyrelsesmedlem hos Messe Frankfurt, i pressemeddelelsen.

Messe Frankfurt og Premium Group vil samle 2.000 designere og brands og forventer op mod 140.000 besøgende fra 100 forskellige nationer.


Tiden er inde til nytænkning

Anita Tillmann, adm. direktør hos Premium Group, understreger, at Covid-19 har været en massiv udfordring for hele modeindustrien, og tiden nu er inde til at gentænke og revurdere tidligere fremgangsmåder.

”Frankfurt er stadig meget ukendt blandt aktører i mode- og livsstilsindustrien – men det er faktisk det perfekte sted. Messelokationen er en del af Frankfurts bymidte, og lige nu giver det god mening at gentænke alting. At kombinere messerne giver helt sikkert mening,” udtaler Anita Tillmann.

Derudover nævner hun, at digitalisering og e-commerce er vigtigere end nogensinde – hvilket kommer til udtryk i modeugens overordnede fokuspunkter, der netop vil være digitalisering og bæredygtighed.

”I forhold til bæredygtighed giver det mening at samle alting, og dette vil vi derfor også gøre i Frankfurt. Dette betyder, at der ikke længere vil være to forskellige datoer til hver kollektion, men at alting vil blive vist samlet. Det er godt for miljøet samtidig med, at vi holder en finger på pulsen. Frankfurt Fashion Weeks format vil blive gentænkt ned til mindste detalje,” fortæller hun.


Frankfurt – en handelsby

Ifølge Frankfurt am Mains borgmester, Peter Feldmann, er der flere grunde til, at byen er blevet udvalgt til at danne rammerne om modeugen. Blandt andet er byen særligt kendt for sin vilje til at eksperimentere, sin grad af intentionalitet og gode infrastruktur. Derudover har Frankfurt altid været kendt som en handelsby.

”Handel betyder, at folk samles for at kommunikere. Frankfurts beboere har lært at være nysgerrige helt tilbage fra den spæde begyndelse,” fortæller Peter Feldmann.

Over de næste tre år vil Frankfurt investere 10 mio. euro i Frankfurt Fashion Week. Detlef Braun fra Messe Frankfurt arbejder nu intensivt sammen med Premium Group samt byen og staten om afviklingen af Frankfurt Fashion Week. Der vil komme mere information vedrørende modeugen i efteråret 2020.

Foto: Premium Group