European Mannequins & Retail Design har netop færdiggjort et helt nyt og stort showroom for Godske Group, der samler koncernens 11 brands på 680 m2. ”Nu er messen samlet, og vi satser på CIFF. Derfor gør vi også noget ud af rammerne og investerer,” lyder det fra Godskes salgschef.
Et lokale i Bella Center kun bestående af vinduer og gulv er blevet forvandlet til 680 m2 spritnyt, moderne showroom for Godske Group på seks uger.
Thomas Smidt, ejer af European Mannequins & Retail Design, har hjulpet Godske Group med at bygge og indrette det nye showroom. Tidligere var Godske på tre forskellige lokationer i Bella Center, som koncernen nu samler til ét sted. Helt konkret har European Mannequins & Retail Design leveret stativer, rumdelere, lamper, lysskinner, en masse mannequiner og lyskasser på 2,5 x 2,5 meter til stofbannere, en specialbygget bar på fem meter samt store podier.
”Det begyndte som en stor, tom hvid kasse, der skulle formes, og vi har hjulpet fra start til slut,” fortæller Thomas Smidt, der har mange års erfaring med at lave speciallavede løsninger til modebranchen.
Godskes nye showroom har hvide vægge, hvidt inventar og et råt betongulv. Hvert brand har sit eget område, som adskilles med et let gardin. Selve farvepaletten kommer fra lyskasserne og alt tøjet fra de 11 brands. Det nye showroom er netop blevet færdiggjort, og der er stor tilfredshed hos Godske Group:
”I vores nye showroom bliver man mødt af et stort lyst og venligt rum, som lever op til de krav, der gør, man kan sælge tøj. Det er især lyset, der har en stor betydning i den kontekst. Selve rummet har en lethed over sig, hvor tøjet virkelig kommer til sin ret,” fortæller Steen Bjerregaard, salgschef hos Godske Group, og fortsætter:
”En af årsagerne til, at vi samler alle vores brands i ét showroom, er at det henvender sig til samme retailkunde. Vi har ét buksemærke, ét kjolemærke, ét overtøjsmærke m.v. – og derfor er det en stor hjælp for vores kunder, at produkterne er samlet i samme lokale. Vi kan på den måde nemt følge vores kunder videre fra brand til brand hos Godske.”
For den midtjyske modekoncern er timingen med det nye showroom ikke tilfældig:
”Det giver noget godt, at Godske nu er samlet. Det giver mere ro, og vi har mulighed for at vise, hvad vi kan – også internationalt. Vi er inde i en sund udvikling, selvom markederne mange steder stadig er svære. Men i min verden giver det mening at skrue op, hvis andre skruer ned. Når andre sparer og er halvt synlige, så bliver vi dobbelt så synlige, når vi går ud og satser og investerer,” siger Steen Bjerregaard.
Ekspertise og samarbejde
Selve samarbejdet mellem European Mannequins & Retail Design og Godske Group bygger på tillid og en langvarig relation:
”Jeg har samarbejdet med Thomas i mange år. Han er en mand, man kan stole på, og som overholder sine deadlines. Og det har især været vigtigt i tilblivelsen af dette showroom, der har haft en stram deadline,” fortæller Steen Bjerregaard.
Thomas Smidt kom ind i branchen, da han blev en del af sin fars virksomhed European Mannequins & Retail Design, som faren stiftede i 1970’erne i Nykøbing Falster.
I dag er virksomheden stadig beliggende i Nykøbing Falster. Her producerer de selv den fem meter lange bar og bygger podier til Godske. Det hele er speciallavet, og efterfølgende males produkterne i deres egen malerafdeling.
”Vores specialbyggede produkter er med til at løfte mine kunders salg. Selve tøjet er med til at skabe den rette stemning,” forklarer Thomas Smidt.
For ham er det vigtigt med langtidsholdbare løsninger, der løbende kan skifte farve alt efter kollektioner og trends:
”I Godskes nye showroom har vi også genbrugt nogle ting, de havde i forvejen, og så har vi givet det en ny farve, så det hele passer sammen. Vi laver mange skræddersyede farveløsninger, så man som modebrand f.eks. kan sende sine gamle mannequiner til os, og så maler vi dem i den nye ønskede farve. Det tager cirka en uges tid. Det betyder, at man kan genbruge det, man har, og nemt få det opdateret og forlænge levetiden på alt fra mannequiner til podier m.v.”
For Godske har det netop været vigtigt ikke at få et showroom, der var for konceptualiseret:
”Inventar er jo også mode, og så hitter f.eks. træ, hvor alt fra banker til tøjbutikker har træ overalt, så du ikke kan se forskel. Vi tror på, at det konceptuelle udtryk er lidt på vej ud. Vi vil hellere, at produkterne kommer meget mere til udtryk. Vi er lykkedes sindssygt godt med vores nye showroom. Vi viser dermed også, at vi bakker op om det nye samlede CIFF og skaber rammerne for en god messe,” slutter Steen Bjerregaard.
Foto: Godske Group