I sidste uge bragte TØJ – Fashion & Business Trends et debatindlæg skrevet af Nikolai Klausen, direktør hos Wear. Her argumenterede han for at flytte datoerne for Københavns modeuge fra august til juni. Her kan du læse nogle af de reaktioner, der er kommet på debatindlægget. 

Læs debatindlægget her.

Efterfølgende har der været en del kommentarer – både direkte og via en længere tråd på Linkedin.

Nikolai Klausen kommenterede fredag yderligere: ”Debatten om at flytte datoen har været der lige så længe, jeg kan huske det, men år efter år har vi fastholdt datoen og lovet os selv, at vi skam vil følge det nøje og skifte, hvis det er nødvendigt….. er det ikke nu?”

Branchebladet TØJ – Fashion & Business Trends har her samlet en række af de kommentarer, der er sendt ind til redaktionen eller skrevet på Linkedin. Har du selv en kommentar eller ønsker at bidrage til debatten, så skriv til: redaktionen@pejgruppen.dk

 

Steen Engelbrecht, CEO hos Minimum

”I en tid med mange vanskelige beslutninger er denne nærmest en ‘no-brainer’. Vi er alligevel klar ultimo juni, og vi er begyndt indsalget til de største kunder. Så det giver god mening at give mulighed for at starte indkøbssæsonen med et stort og inspirerende overblik, som en messe kan være. Næste udfordring bliver at præsentere en mere sammenhængende løsning i København, så kunderne ikke skal på kryds og tværs af byen, med den forvirring det giver. Når det er sagt, så mener jeg dog fortsat, at formatet af en messe trænger til nyskabelse. Verden er blevet digitaliseret, men messerne har ikke udviklet sig fundamentalt, men det er en nok en helt anden snak.”

 

Morten Langsted, CEO / Partner hos Cewec Cph ApS

”Det interessante er jo rent faktisk, om der er brug for modeugen som en salgsplatform? Er modeugen ikke netop til for at skabe en opmærksomhed og en øget interesse for nordisk mode? Får du flere internationale indkøbere til København i juni eller juli? De største kunder har placeret ordre i slut juni, uanfægtet af om modeugen er placeret i juni, juli eller august. Vigtigt at pointere, at jeg ikke nødvendigvis taler for eller imod en flytning, men hvad skal modeugen bruges til?”

 

Christian Bisgaard, Co-owner at Urban Brands ApS

”Ja, uden tvivl, ellers uddør Copenhagen Fashion Week i løbet af få år, da vi ikke ønsker at bruge penge på dyre messer, hvis vi ikke kan få return of investment. Vi brands er afhængige af eksport, og de internationale indkøbere starter tidligt, og som der også bliver skrevet, så er vores forsyningskæder og hele supply chain under stort pres med produktioner fra Østen.”

 

Mette Marie Nørgaard, Founder Megstudio & Megconsulting

”Ren win-win for alle med juni. Måske der således også sker en del justering i de interne årshjul rundt omkring – heri evt. zoome ind på kollektionsstørrelse og de til tider set med internationale briller ‘same same’ styles (sorry). Keeping the razor super sharp.”

 

Heidi Svarre, CEO Pure Kids A/S

!Det virker som en tung opgave at vække vores kære branche. Har vi ikke haft denne diskussion gennem de sidste 15-20 år? Det argument, jeg fornemmer, vores branche altid har brugt for fastholdelse af modeugen i august er baseret på to ting – ‘det har den altid gjort’ – og ‘vi holder jo ferie i juli’. Hvis branchen træffer beslutninger på ‘PLEJER’ – og ‘FERIE’, så taber vi helt sikkert kampen om at være den bedste modeuge, som ellers er vores store ønske. Jeg har arbejdet med eksport i 15 år, og jeg har netop aldrig holdt mere end et par dages ferie i juli. Det var simpelthen ikke muligt, hvis man vil opnå de bedste resultater. For det er der, de fleste ordrer lægges – og hvor branchen samles over stort set hele Europa. Jeg håber, at vi efter mange års ‘talen frem og tilbage’ – ‘udsendelse af spørgeskemaer til afstemning blandt branchens aktører’ – kan få flyttet modeugen én gang for alle.

 

Chris Beierholm, Founder Stylewise Nordic / Partner Tonsure/Redo sports

”Det er nu, der er mulighed for faktisk at gøre det. Giver rigtig god mening at få den i juni.”

 

Julian Petersen, Academy Profession (AP) Degree in International Marketing and communication at IBA Kolding

”Ja da, det vil være det eneste rigtige at gøre. Skal vi gøre København til foretrukne modeby nr. 1, så er det kun den vej. Hører gang på gang fra eksportkunder, at modeugen i Danmark ligger for sent. Samtidig står vi med en kæmpe udfordring omkring leveringer, det betyder også tidligere deadlines for at lukke ordrer, så vores produkter kan leveres til tiden.”

 

Mads Kelø, Head of Commercial HUGO – Nordics

”Bestemt det eneste rigtige at gøre i forhold til indkøb og leverancer. August er for sent for de fleste leverandører og producenter.”

 

Kasper Lynge Esmann, Senior Account Manager hos Dr. Martens – Airwair International Ltd

”Absolut ja. Hvis den stadig skal være relevant, er det et stort selvmål at holde fast i august. Selv CIFF Kids er rykket til midt juni i 2022. August er meget sent i forhold til mange firmaers deadline. Personligt satser jeg på at afholde alle mine SS23 møder inden sommerferien starter i uge 28.”

 

Steen Bjerregaard, Sales Director hos Godske Group

“Dejligt at læse, at andre har det samme syn på fremtidige indsalgsperioder/messer. Det er det eneste rigtige at gøre.”

 

Foto: Unsplash