Hvis den danske mode- og tekstilbranche skal være blandt de førende i den cirkulære omstilling og fastholde sit samfundsbidrag, er der behov for et styrket politisk fokus og en tydelig vision. Derfor har DM&T lanceret sit udspil til en national handlingsplan for tekstiler.

Skal den danske mode- og tekstilbranche være blandt de førende i omstillingen og samtidig fastholde sit betydelige samfundsbidrag, er der dog behov for et styrket politisk fokus på tekstilerne og en mere koordineret indsats på området. Det får nu brancheforeningen Dansk Mode & Textil (DM&T) til at lancere et politisk udspil om en national handlingsplan for tekstiler, der skal være omdrejningspunktet for udviklingen og omstillingen:

”Branchen skal omstille sig, og her er vi meget glade for ambitiøs regulering, der gælder på tværs af EU. Men hvis vi fra dansk side vil gå foran, har vi behov for at samle alle kræfter, og for at lykkes med det, har vi brug for en national handlingsplan, der sikrer en bred forankring på tværs af branchen og dens interessenter. En sådan handlingsplan kræver politisk prioritering og midler, der kan understøtte omstillingen af branchen, og derfor håber vi også på en bred politisk opbakning,” siger Thomas Klausen, adm. direktør i DM&T.

DM&T anerkender, at der er behov for forandring af branchen, for tekstilproduktion og -forbrug sætter et betydeligt aftryk på klima og miljø, og over de seneste år er danskernes, ligesom resten af verdens, tekstilforbrug vokset betragteligt, og alt for store mængder tekstiler ender hvert år som affald. Der er med andre ord behov for en systemforandring. Den danske branche besidder et stort potentiale for at bidrage i den omstilling, og det skal en national handlingsplan hjælpe med at forløse.

Definerer en fælles vision for tekstiler i Danmark
Den nationale handlingsplan for tekstiler skal definere en fælles vision for den danske branche og udstikke rammerne for, hvordan branchen udvikler sig i den rigtige retning i overensstemmelse med EU’s tekstilstrategi. Men handlingsplanen begrænser sig ikke kun til branchens virksomheder. Den vedrører alt fra forbrugere, civilsamfundsorganisationer, forskning og uddannelse til offentlige indkøb, affaldssektoren og virksomhederne. DM&T har i udarbejdelsen af udspillet været i dialog med en række aktører, herunder forsknings- og uddannelsesinstitutioner, forbrugerorganisationer, affaldssektoren og en række af branchens virksomheder, der alle bakker op om en national handlingsplan for tekstiler.

Skal initiativerne i den nationale handlingsplan blive en realitet, er der også behov for at få tilført midler. Her vurderer DM&T, baseret på lignende tiltag, at der er behov for 250 mio. kroner, som skal afsættes på finansloven og løbe over en fireårig periode:

”Danmark har en stolt tekstil- og designtradition, ligesom vi på mange områder er et foregangsland, når det kommer til grøn omstilling. Med en national handlingsplan har vi en unik mulighed for at forene de to styrkepositioner, men det kræver, at vi handler nu, hvis vi skal udnytte branchens potentiale. Gør vi det, vil den investering, man foretager nu, også komme mangefold tilbage i form af BNP-bidrag og arbejdspladser,” afslutter Thomas Klausen.

En national handlingsplan for tekstiler møder bred opbakning flere steder i branchen:

”Hvis vi skal omstille branchen i stor skala, kræver det, at den får tilført investeringer. Vi har set, hvordan andre brancher har flyttet sig efter at have modtaget betydelig støtte, og nu er det på tide, at mode- og tekstilbranchen bliver anerkendt for sit væsentlige samfundsbidrag og de titusindvis af arbejdspladser, den skaber. Det vil især komme de små og mellemstore virksomheder, der udgør størstedelen af branchen, til gavn. Naturligvis har vi selv et ansvar for at bidrage til omstillingen, og vi er i fuld gang, men for SMV’erne er mulighederne begrænsede, særligt med tanke på branchens aktuelle økonomiske udfordringer og det stigende antal konkurser. Derfor er vi i DK Company glade for forslaget om en national handlingsplan for tekstiler, da det er en tydelig løsning på, hvordan vi får løftet branchen i storskala,” siger Jens Obel Jørgensen, CEO hos DK Company Ikast og København.

Foto: DM&T / PR