Hun langer ud efter én af verdens største og mest prestigefyldte industrier. Med larmende skepsis mod en alt for etableret modebranche, og med afsæt i samfundsteoretiske tendenser i rivende forandring, præsenterer den hollandske inspirator og trendguru, Li Edelkoort, Anti-fashion-begrebet.

I kulturforståelsen møder modescenen ofte et stereotypt billede af sig selv, som afspejler en selvoptaget eksistens – et signalement om glamour og individualisme. Den hollandske trendforsker Li Edelkoort har fostret denne opfattelse, og taler i samme omgang om mentalitets- og adfærdsændringer hos forbrugerne, og i samfundet generelt, som fejlagtigt bliver mødt af stilhed fra en ellers ’modig’ industri.

“Modeverdenen arbejder til stadighed med tanke på det 20-århundrede, hvor individet bliver hyldet, ’it-kulturen’ eleveret og undtagelserne gjort til helte. I et samfund, der hungrer efter konsensus og uselviskhed, synger individualismen på sidste vers. De samfundsmæssige tendenser placerer moden i marginalen, og mode bliver de facto ’old-fashioned’,” fortæller Li Edelkoort.

Hun rejser hermed spørgsmålet om, hvorvidt moden kan følge med tendenserne i samfundet. Industrien har altid været kendt for sin banebrydende karakter, men kan det passe, at den fashionable modebranche er blevet direkte ’old-fashioned’, som Li Edelkoort erklærer?

I den forbindelse forplanter ideen om anti-fashion sig, og den hollandske trendguru ser udfordringer på mange områder, som på sørgelig vis tilbageholder den efterspurgte autencitet inden for modeverdenen.

…Men hvad mener Li Edelkoort blandt andet er udslagsgivende for udviklingen inden for industrien, eller manglen på samme?


|| Design: ”Nutidens designere er I stand til at skabe en komplet kollektion, med supplerende filmmateriale, apps, kosmetik, sko, tasker, smykker, bøger, mad og dufte. Men deres tidsramme tillader dem udelukkende at designe tøj og produkter – ikke ægte mode og design.”

|| Presse: ”Mange mennesker skriver om mode, men meget få journalister har en uddannelse inden for modehistorie eller kulturhistorie helt overordnet set. Unge skribenter producerer uinteressante og generaliserende skriv med mangel på professionelt perspektiv – de er kun interesserede i ’likes’.”

|| Reklame:
”Alle reklamer og billeder er ens. Forbrugerne bliver vurderet som ’for dumme’ til at forstå tekst og beskrivelser. Bloggere er dybt designerafhængige og gratis sko, tasker og tøj er som et narkotikum.”

|| Marketing:
”Marketing-disciplinen har overtaget i de fleste store virksomheder og manipulerer produktion, præsentation og salg. Alle aspekter bliver set ensidigt: flere penge, hurtigere produktion og mindre tid. Marketing har dræbt mode.”


Du kan møde Li Edelkoort, når hun kommer til Danmark den 24. april. Læs mere her.

Se videoen, hvor Li Edelkoort taler mere dybdegående om Anti-fashion-begrebet :