Minimum har lige passeret de 20 år, men efter at Peder Tang har købt sin mangeårige kompagnon Jacob Fisker ud og nu står som direktøren for hele butikken, har han mere følelsen af netop at være startet på nye eventyr. Mantraet, han arbejder ud fra, er nu: ’Less is more’. Artiklen er et uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 2 2018. 

Peder Tang har lige haft 20-års jubilæum med Minimum. Med ud over fejringen med champagne og 20 års kage med medarbejderne er det runde tal ikke noget, der fylder i hans hoved. Peder Tang ser ikke så meget tilbage, men er mere optaget af, at Minimum netop har taget hul på en ny epoke.

Hans overtagelse skete, efter at de to partnere havde lagt hver sit bud på det fremtidige setup. Men hvad var årsagen til bruddet?

”Vi ville grundlæggende noget forskelligt”, siger Peder Tang og tilføjer:

”Vi har haft nogle gode år sammen, men jeg er glad for det, at det endte, som det gjorde – for det har selvfølgelig påvirket virksomheden de seneste år.”

Kort sagt kan forskellighederne summeres op til, at de ville vækst og fremtid på to forskellige måder. Den måde, Peder Tang foretrækker vækst på, kommer til udtryk gennem to engelske fraser, som ofte dukker op i hans sætninger under samtalen med TØJ: Hans fokus er ’core’ og det kendte credo fra den modernistiske arkitekt Mies van der Rohe: ’Less is more’.

Skandinavisk identitet
Grundlæggende har det været vigtigt for Peder Tang at få skabt en bevidsthed hos både medarbejdere og kunder om dna’et i Minimums design – den enkle, skandinaviske livsstil med udgangspunkt i verdens mindste storby, Aarhus, og Norden generelt.

Byens historie og udvikling, ikke mindst den nye havnebydel, som Minimum-medarbejderne har udsigt til med projektlejligheder af stjernearkitekter som Bjarke Ingels, er blevet en del af brandets kommunikation på websitet og i posts på for eksempel Instagram.

Færre labels og medarbejdere
Han har samtidig et intensivt fokus på, at Minimum fremover – i stedet for at jagte nye vækstområder – skal blive bedre til at tjene penge på det, som virksomheden allerede gør godt.

”Vi skal have mere ud af mindre i alle henseender. Det kan godt være, vi kommer ud af et enormt vækstraseri, men jeg har ikke så travlt med det vækstraseri fremadrettet, for vi kan godt få mere ud af mindre,” fastslår han.

Fremover bliver kollektionerne også smallere – fra tidligere 300 bøjler per kollektion til nu lige under 200. Og da Minimum præsenterede sig på CIFF, var det ikke med hele kollektionen, men med nogle ’key looks’ og en række essentials samt en fortælling om, hvad Minimum står for som brand.

Minimum-butikker i tankerne
Over to år – fra 2014 til 2016 – drev Minimum butik i eget navn på Strøget i Aarhus som et eksperiment, der siden skulle rulles ud på brandets hovedmarkeder. Butikken blandede Minimums styles med andre mærker i en toetages forretning. På spørgsmålet om, hvorfor Minimum opgav ideen, og om tanken er helt død, svarer Peder Tang:

”Vores egne varer gik godt – de fik selvfølgelig også den bedste placering. De andre brands solgte bare ikke godt nok. Ideen med at sammensætte Minimum med eksterne mærker var fed og fejlede ikke noget, men de valgte brands matchede ikke vores på den rigtige måde, og vi evnede ikke – og ønskede ikke at bruge tid på – at sætte det rigtige brandmiks. Men vi skal klart have et ben ind i retail igen. Det går vi hele tiden og smager på.”


Ovenstående er et uddrag af en længere artikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 2 2018.

Som abonnent kan du læse den fulde artikel online her.