Hos Pop Copenhagen har de taget hele turen fra den internationale fest- og klubscene til eget tøjmærke og retur til rødderne. Det forgangne år bød på relancering og navneskift, og i 2018 venter en mindeværdig markering af brandets 10-års jubilæum. Naturligvis ledsaget af en fest. Artiklen er et uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 2 2018.
Pop Copenhagen startede tilbage i 2005 som et festkoncept med stærke rødder i det københavnske natteliv. De følgende år bød på et væld af de såkaldte ’Pop-fester’, hvor alt lige fra gamle industribygninger, klub-, restaurant- og biografscener blev indtaget med maner.
Efterhånden stod det klart for stifterne bag, Kasper Henriksen og Mikkel Kristensen, at de ikke blot ønskede at skabe fest, liv og glade dage. De gode vibes fra festkonceptet skulle overføres til et mere konkret produkt, der var til at tage og føle på. Således lancerede de tøjmærket Popcph med festlige styles til både mænd og kvinder via et modeshow på Nationalmuseet i 2007.
I 2017 blev Popcph relanceret som Pop Copenhagen – dels for at markere tilhørsforholdet til København endnu tydeligere og dels for at forberede en satsning på hjemmemarkedet, som hidtil har været nedprioriteret grundet succes i udlandet – herunder i Tyskland, Holland, Belgien og Schweiz.
Designet til gæsterne
Da Kasper Henriksen og Mikkel Kristensen i 2007 besluttede sig for at lancere eget tøjmærke, skete det med gæsterne fra de mange Pop-fester i tankerne. Energien fra festerne skulle videreføres til tøjet, som både var inspireret af og designet til netop gæsterne, der deltog. I dag passer forståelsen af brandet som noget, der er ’født i natten’ stadig sammen med det designmæssige udtryk. Stilen er både sjov, velegnet til brug i nattelivet og uprætentiøs med et humoristisk tvist. Medejer Mikkel Kristensen forklarer hvordan det hele startede:
”Vi ville bruge festerne som et springbræt til noget større og komme ud med et mere konkret produkt. Der var den her helt tydelige historie og følelse omkring festerne, som vi mente kunne overføres til tøjet. Vores design er uden tvivl inspireret af festerne, gæsterne, musikken og energien, hvor vi så prøver at overføre den stemning til tøjet. Vi oplever da også rigtig stor opbakning blandt vores gæster, og mange ankommer til festerne iklædt vores design.”
Pop Art og ægte passion
Temaet for den nye kollektion er i høj grad en tilbagevenden til det festlige, det legesyge og uprætentiøse. ’Pop Art’ trækker på inspiration fra 1960’erne og kommer på vinterens messe til at danne rammen om farverige print og styles med masser af humor. Nogle af Pop Art-bevægelsens store ikoner som eksempelvis Andy Warhol har været med til at inspirere Kasper Henriksen til en kollektion tilegnet tøjmærkets forholdsvis unge målgruppe, nemlig de 18-30-årige der er ’young at heart’ og modige nok til at kaste sig ud i lidt af hvert.
I Pop Copenhagens AW 18- damelinje finder man festlige jakker, silkekjoler, silketoppe, t-shirts og sweats, der præges af farverige Pop Art-print, mens rå læderjakker erstatter brandets populære bikerjakker i ruskind til såvel kvinder og mænd.
”Vores styrke som virksomhed ligger helt klart i vores humor og i den uprætentiøse tilgang, som vi har til tingene. At det hele ikke behøver at være så seriøst. Hertil kommer simpliciteten og den enkle, skandinaviske råhed, som går igen i både vores dame- og herrekollektion,” slutter Mikkel Kristensen.
Ovenstående er et uddrag af en længere artikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 2 2018.
Som abonnent kan du læse den fulde artikel online her.