Hos Rosemunde er de ikke bange for at nørde det feminine univers. Sarte farvenuancer, sirlige håndtegnede blonder og en basiskollektion udgør kernen i brandets design-dna. En kerne som ikke skal ændres, men dyrkes helt i dybden. Artiklen er et uddrag af en længere portrætartikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 2 2018. 

På enkle, sorte stativer hænger bøjlerne på rad og række med styles i et væld af farver – sort, mørk blå, hvid og ikke mindst en hel palette af sarte nuancer: støvet rosa, beige og lys grå. På det store bord i midten af rummet står en vase med en blomsterbuket. Ikke hvilken som helst buket: Et helt bundt lyserøde roser. Rummet er det danske modebrand Rosemundes showroom.

Nedfældede brandværdier
Det er PR- og marktingmanager Tina Gasbjerg, der byder velkommen i Rosemundes lokaler og showroom i Vedbæk. Hun forklarer, hvordan Katrine Ørsted grundlagde Rosemunde tilbage i 2004 og siden hen solgte virksomheden i 2011. Efter et vækstboom i 2008 og 2009 mødte brandet hårde tider, men en optimistisk investor, en ny forretningsstrategi og en nytænkning af Rosemunde-brandet fik virksomheden på benene igen i årene 2011 og 2012. Som et led i gentænkningen af brandet blev en såkaldt ’brand book’ udformet i 2012.

”Her har vi nedfældet brandets dna,” fortæller Tina Gasbjerg, mens hun lægger den sorte brand book med rosemotiv på forsiden på bordet.

Hun forsætter: ”Her har vi vores mission statement: ’A luxury feeling – every day’. En tagline som rummer alt det, vi er. Vi vil gerne tilbyde vores kunder luksus, og det føler vi, at vi kan, ved at give dem silke og blonde i deres hverdag.

Nørderi af farver og blonder
Ved bordet i showroomet sidder også designteamet bestående af Louise Roland, Sine Cassias og Maj Nyåker. Når spørgsmålet går på, hvordan de arbejder med Rosemunde-brandet i deres designproces, når modebranchen konstant skifter i farver og trends, er svaret klart. Trenden kan sagtens fortolkes i Rosemundes univers – men ikke for enhver pris.

”Den gule farve har for eksempel været meget oppe i tiden, men så har vi taget den og lavet en Rosemunde-gul. Det er altså ikke den stærke gule, som vi repræsenterer, men en blødere nuance som passer ind i vores feminine og romantiske univers,” lyder svaret fra Louise Roland, som fortæller, at der godt kan være pangfarver med i en kollektion, men at de stærke farver aldrig vil blive dominerende i Rosemundes univers.

Ud over den tydelige farveholdning præger blonder altid store dele af Rosemundes kollektioner. Designteamet håndtegner blonderne, så de får det helt rigtige romantiske look. Det er en detaljeorienteret proces, indrømmer de gerne.

Holder fast i basisstyles
Hos Rosemunde har de såkaldte ’essentials’ fra start været en fast del af kollektionerne. Essentials er basisstyles som toppe og bluser i silkeblandinger med blonder. Tina Gasbjerg viser en klassisk blondetop frem – den allerførste blondetop, som fortsat er Rosemundes bedst solgte style, og som ikke har ændret udseende, siden den første gang blev sat i produktion i 2004.

”Den er et godt eksempel på varigheden af vores produkter,” siger Louise Roland og fortsætter:

”Det handler om at stå fast og være den, man er. Der er altid brug for gode basisstyles, og essentials er vores trygge havn, de er vores dna.”

Louise Roland pointerer, at det er vigtigt at følge med tiden. Derfor suppleres essentials-kollektionen konstant med blandt andet nye design, nye farver, andre længder, anderledes halsudskæringer i forhold til, hvad der efterspørges og er trendy lige nu, uddyber Sine Cassias. Udviklingen af essentials og resten af kollektionen skal dog altid være på Rosemundes egen måde.

Foto: Rosemunde

Ovenstående er et uddrag af en længere artikel bragt i TØJ nr. 1 sektion 2 2018.

Som abonnent kan du læse den fulde artikel online her.