Et dansk modebrand har de seneste år udelukkende oplevet positiv vækst i årsregnskaberne. TØJ har talt med direktøren bag brandet, der er drevet af, at ”det skal være sjovt.” Hun mener, at det er med til at skabe væksten i virksomheden.
’’Jeg er ikke drevet af pengene. Jeg er drevet af at designe tøj, og at det, jeg laver, kommer vidt omkring. Dét, synes jeg, er sjovt.”
Sådan siger Kamilla Byriel, der er ejer og designer i modevirksomheden Lollys Laundry, i et telefoninterview med TØJ.
Modevirksomheden har de seneste år afsluttet sin regnskabsperiode med positiv vækst og regnskabet for perioden fra den 1. oktober 2017 til den 30. september 2018 er ingen undtagelse.
Selskabets bruttofortjeneste stiger i 2017/18 med over 50 procent i forhold til sidste års bruttofortjeneste. Bruttofortjenesten ender således på 14 mio. kroner i 2017/18 mod 9,2 mio. kroner i 2016/17.
Også årets resultat har oplevet en positiv stigning. I 2017/18 kommer Lollys Laundry ud med et årsresultat på 5,4 mio. kroner mod sidste års 3,7 mio. kroner.
Direktør og designer Kamilla Byriel udtaler til TØJ, at de i virksomheden uden tvivl er meget tilfredse med årets resultat.
Klar til at tage næste skridt
Udover at det skal være sjovt at designe tøj, så har Kamilla Byriel også en anden formodning om, hvorfor de endnu engang oplever positiv vækst i Lollys Laundry.
”Der er plads til rigtig mange typer mennesker i vores design. Vi henvender os til en bred målgruppe, ligesom prisen på tøjet er en, hvor de fleste kan være med. Tøjet er brugbart og nemt at tage på, og det, tror jeg også, er en grund til, at det går så godt,” fortæller hun.
Ligesom resten af nøgletallene har egenkapitalen også fået et nøk i den rigtige retning. Egenkapitalen går således fra 7,2 mio. kroner i 2016/17 til 9,7 mio. kroner i 2017/18.
Der er store fremtidsambitioner i Lollys Laundry. Ifølge Kamilla Byriel går det rigtig godt med brandet både i Danmark, Sverige, Norge, Holland og England, men direktøren vil nå endnu bredere ud.
”Vi har ikke førhen været klar til at udbrede brandet yderligere, men det føler jeg, at vi er nu. Jeg synes, at det kunne være en spændende rejse at gøre brandet endnu mere internationalt. Vi er klar til at tage næste skridt og åbne mere op på markedet i for eksempel Tyskland og USA. Det er klart, at der også skal lægges en masse arbejde i det,” afslutter Kamilla Byriel.
Lollys Laundry er et dametøjsbrand, der henvender sig til en bred vifte af kvinder i alle aldre. Virksomhedens væsentligste aktiviteter består i design, produktion og salg af dametøj.
Nøgletal for Lollys Laundry ApS
(i 1000 kroner) | 2017/18 | 2016/17 | 2015/16 | 2014/15 |
Bruttofortjeneste | 14.063 | 8.104 | 6.717 | 6.437 |
Driftsresultat | 7.078 | 4.891 | 4.275 | 4.233 |
Årets resultat | 5.489 | 3.739 | 3.232 | 3.166 |
Egenkapital | 9.766 | 7.277 | 5.537 | 4.405 |
Foto: Lollys Laundry