Især eksportmarkederne driver væksten hos en stor dansk modeportal. I det nyeste regnskab er både omsætningen og handelsvolumen øget, men investeringer og udvidelse koster, og bundlinjen ender med et stort minus.

Den danske modeportal Miinto, Miinto Holding ApS, har netop fremlagt regnskab gældende for perioden fra den 1. august 2017 til den 31. juli 2018. I det forgangne regnskabsår er der fremgang at spore for modeportalen, som samarbejder med 1.800 modebutikker og partnere fordelt på syv markeder i Europa.

Både omsætningen – kommissionen som Miinto får fra de samarbejdende butikker og partnere – og den handelsvolumen, som går gennem Miinto-platformen (gross merchandise volumen), er øget. Den samlede handelsvolumen steg i 2017/18 med 30 procent og endte på 500 mio. kroner.

”2018 har igen været et vidnesbyrd på, at vores forretningsmodel virker og er skalérbar ved både at have profitabel vækst i de eksisterende markeder og indtage nye markeder. Fokus det seneste år har været på dels at sikre et skalérbart marketing setup dels at udvikle vores digitale platform. Det vil sige, at udvikling af vores digitale kanaler, lokal marketing og bedre oplevelser i butikker og online driver væksten,” udtaler CFO hos Miinto, Jørgen Flarup Gosvig, i en pressemeddelelse.

 

Vækststrategien forfølges trods røde tal på bundlinjen

Miintos kernemarkeder er Norge, Holland, Danmark og Sverige. Specielt Holland har oplevet stor vækst med næsten en fordobling af omsætningen i 2017/18 i i forhold til året før. Det betyder, at Holland nu er Miintos næststørste marked efter Norge. Især eksportmarkederne har drevet væksten hos modeportalen, hvor Belgien, Polen og Schweiz blev en del af Miintos onlineplatform i 2017/18.

Trods væksten i omsætningen og handelsvolumen kommer Miinto ud af 2017/18 med et minus på bundlinjen på 47,3 mio. kroner. Ifølge Miinto skyldes det massive investeringer i at øge omsætningen for de lokale partnere samt udviklingen af Miinto-platformen. Strategien bakkes op af investorkredsen.

I pressemeddelelsen fremgår det, at Miinto fortsat vækster i 2018/19. Modeportalen forventer en vækst på mere end 40 procent i det igangværende regnskabsår.

 

Miinto blev grundlagt i 2009 med det formål at give lokale modebutikker mulighed for at sælge online på en hurtig, nem og omkostningseffektiv måde. I dag beskæftiger virksomheden over 130 medarbejdere fordelt på hovedkontoret i København og regionale kontorer i Oslo, Stockholm, Amsterdam, Warszawa, og Zürich. Miinto sælger produkter online i syv europæiske lande: Danmark, Sverige, Norge, Holland, Belgien, Polen og Schweiz.