Den danske modevirksomhed har oplevet massiv vækst i 2021, og det ser ud til at fortsætte. Derfor opjusterer de forventningerne til 2022.

Urban Brands, der står bag mærkerne Clean Cut Copenhagen og Fat Moose, har i 2021 oplevet en kraftig vækst på trods af det svære marked med blandt andet nedlukninger, øgede omkostninger på fragt, forsinkelser på forsendelser og stigende priser på råvarer.

Det viser virksomhedens nyeste regnskab for 2021, der vidner om en vækst på mere end 50 procent i omsætningen, som lander på omkring 55 millioner.

Urban Brands forventer et resultat før skat på cirka 2 mio. kroner i 2021, hvilket er en stigning i forhold til 2020, hvor resultatet før skat var på 150 t. kroner.

“Vi er meget tilfredse med udviklingen i en svær tid med mange nedlukninger hos vores kunder, og det har – for os – været vigtigt at være i øjenhøjde med dem under hele pandemien. Vi har hjulpet dem, hvor det var muligt, men de også har været fleksible og hjælpe den anden vej,” udtaler Christian Bisgaard, CEO og medejer af Urban Brands, i en pressemeddelelse, og fortsætter:

“Vi har også investeret i nyt hovedsæde i 2021, så der er fantastiske rammer for både vores ansatte og vores kunder. Derudover har vi også investeret massivt i vores egen webshop samt at komme online hos flere at de største europæiske webshops.”

 

Opjusterer forventninger

For brandet Fat Moose har pandemien vist sig at være positiv. I hele Europa begyndte mange forbrugere at færdes udendørs og nyde outdoor-livsstilen, da mange aktiviteter og fester har været lukket ned eller aflyst. Det gav Urban Brands muligheden for at transformere Fat Moose fra at være et dansk jakkebrand til at være et nordisk outdoor-brand.

“Det går også strygende for Clean Cut Copenhagen, der har fået mere end 100 nye kunder i år. Vi ser en stigende interesse for brandets store NOOS-program, der er godt for de enkelte retailere, da det fjerner noget risiko for dem,” fortæller Christian Bisgaard og tilføjer, at de arbejder på at give brandet en grønnere profil.

28 procent af omsætningen i 2021 er lavet af enten økologisk eller genbrugsgarn.

Urban Brands har i forbindelse med den positive udvikling ansat en Head of Sales og en Head of E-com & Marketing. Virksomheden opjusterer dermed forventningerne til 2022, hvor de forventer en omsætning på omkring 80 mio. kroner og et positivt resultat som i 2021.

 

Foto: Fat Moose