Hummel har netop offentliggjort virksomhedens årsrapport for 2018, der viser både fremgang, nedgang og løfter sløret for målsætninger frem mod 2023.

Et tyrkisk valutafald påvirker omsætningen for den danske mode- og sportskoncern Hummel A/S. Det oplyser Hummel i en pressemeddelelse.

I 2018 indkasserede Hummel en omsætning på 1,2 mia. kroner. Det er et fald på fire procent sammenlignet med omsætningen i 2017. Hummel oplyser i pressemeddelelsen, at dykket skyldes et større kursfald på den tyrkiske lira, som er svækket med 40 procent i forhold til koncernens budgetkurs.

Mod et resultat før skat på 81 mio. kroner i 2017, stiger resultatet med 12 procent i 2018, hvilket svarer til et resultat før skat på 91 mio. kroner. Koncernens egenkapital stiger med 77 mio. kroner og rummer pr. 31. december 2018 en sum 354 mio. kroner.

 

God start på 2019

Hummel har allerede taget pulsen på første kvartal af 2019, som indikerer et rekordregnskab.

”Jeg er utrolig stolt af alle medarbejderne i Hummel, som har arbejdet helt fantastisk med vores nye strategiplan, hvilket giver pote i første kvartal af 2019, hvor vi lander et rekordregnskab. Vi er godt på vej mod vores 2023-målsætning om at nå en omsætning på 2 mia. kroner,” fortæller adm. direktør Allan Vad Nielsen.

Hummel har etableret datterselskaber i Kina, Indien og Sydøstasien, og inden udgangen af 2023 forventer den aarhusianske sportskoncern at åbne minimum 100 nye butikker fordelt i de tre lande. Mellem 15-20 af disse butikker forventes at åbne i det igangværende år.

”Vi ser et enormt potentiale for Hummel i Kina, Indien og Sydøstasien og har derfor accelereret vores tilstedeværelse på både retail- og online-forretningen,” forklarer Allan Vad Nielsen, der forventer, at de asiatiske markeder kan blive blandt sportskoncernens største.


Nøgletal for Hummel A/S

(i mio. kroner) 2018 2017 2016 2015
Omsætning 1.256 1.306 1.164 834
Resultat før skat 91 81 98 108
Årets resultat Endnu ikke offentliggjort 35 53 55
Egenkapital 354 277 215 218