Det er et spørgsmål om tid, før onlinegiganten indtager det danske marked. Amazon vil stjæle markedsandele, lyder det fra FDIH, men ikke mange danske virksomheder vil sælge deres produkter via markedspladsen, viser en undersøgelse. 

“Amazon er en skræmmende konkurrent, men de danske netbutikker er godt forberedte, så dansk e-handel vil ikke blive ramt lige så hårdt som andre lande,” vurderer FDIH ud fra en ny analyse, der undersøger danske virksomheders tanker om Amazon i Danmark.

Det er nemlig ikke længere et spørgsmål om hvis, men hvornår Amazon åbner op i Danmark, efter onlinegiganten har annonceret, at de går ind i Sverige.

79 procent af de danske virksomheder svarer, at Amazons indtog i Danmark vil føre til lukkede netbutikker, mens 69 procent mener, at det vil føre til lukkede fysiske butikker.

Adm. direktør i FDIH, Niels Ralund, er enig i, at Amazons indtog vil presse det danske marked. Han mener dog ikke, at det vil ramme det danske marked lige så hårdt, som man har set det i både USA, Tyskland og Storbritannien.

“Det er ikke en tilfældig udenlandsk kræmmer, der rykker ind. Det er en af verdens mægtigste virksomheder, der har en tilsyneladende umættelig appetit. Allerede nu er de blandt de største herhjemme, og når de for alvor satser på Danmark, vil de utvivlsomt snuppe en endnu større markedsandel. Det kommer butikkerne til at mærke,” lyder det.

Han fortsætter:

“E-handelsmarkedet er ganske modent i Danmark, og de danske e-handlere har heldigvis haft god tid til at forberede sig på Amazon, så jeg forventer ikke, at de tromler det danske marked, som vi har set andre steder.”

Her er de danske netbutikker enige, omend de stadig forventer, at Amazon vil stjæle en del af markedet. 7 ud af 10 netbutikker vurderer, at Amazon i løbet af to år vil sidde på mindst 10 procent af e-handelsmarkedet, hvilket svarer til 15 mia. kroner om året.

 

Få danske butikker vil sælge via Amazon

Onlinegiganten Amazon skal ikke forvente at få hjælp fra de danske virksomheder, viser undersøgelsen fra FDIH.

46 procent siger, at de ikke sælger deres varer på en onlinemarkedsplads, og at de heller ikke kommer til det. Kun 4 procent forventer at sælge deres produkter på Amazon, når de åbner i Danmark. 12 procent af de danske virksomheder sælger allerede produkter via markedspladser i dag. 67 procent af disse sælger via Amazon, mens 25 procent sælger via E-bay og 17 procent via modeportalen Miinto.

Foto: Unsplash