De digitale tiltag er blevet fremrykket med flere år, lyder det fra Bestseller-topchefen.
Covid-19 har allerede påvirket vores livsstil og forbrug meget markant og med en pandemi som en tro følgesvend i efteråret og vinteren, fortsætter den ændrede adfærd.
Vi er gået fra fester til hygge. Fra at spise ud til at spise hjemme. Fra global til lokal – og fra fysisk til digital. Faktisk lyder det, at pandemien har skubbet os fem år frem i tid.
Der er i den grad blevet sat fart i sidstnævnte, hvor lukkede forretninger over hele verden har tvunget flere til at sætte gang i og turbo på den digitale udvikling.
Dette inkluderer også Bestseller. Under pandemien er Bestsellers salg til internetplatforme som Zalando, Asos og Boozt nemlig blevet det største forretningsben i den milliardtunge koncern. Det skriver Børsen.
“Vi har tre ben: vores egne butikker i ind- og udland, engrossalget til butikker ejet af andre på mange markeder og så onlinesalget. Og det tredje ben udgør nu over en tredjedel og er større end de andre to,” lyder det fra Anders Holch Povlsen.
“Hidtil har vi haft den tilgang, at onlinesalg ville vokse og måske blive en tredjedel af vores forretning. Nu er jeg sikker på, at online er på vej til at blive større end salget i vores egne butikker og vores engrossalg til andres butikker tilsammen. Årstal kan jeg ikke sætte på. Men vi har fremrykket digitale tiltag med et, to, måske fem år. Der er virkelig blevet flyttet markedsandele fra den fysiske handel til den digitale i år,” fortsætter han.
De helt præcise tal vil Anders Holch Povlsen ikke frem med, men han siger i artiklen, at Bestseller “har klaret sig OK”.
Regnskabsåret 2019/20 sluttede i juli med overskud – men det bliver ikke et lige så kønt regnskab, som Bestseller har formået at levere tidligere år.
Foto: Bestseller, Anders Holch Povlsen