I næste uge løber den københavnske modeuge af stablen, og det betyder travlhed for modebranchens aktører. En ny app gør det muligt for indkøberne i de danske modebutikker at optimere deres indkøb under de travle messedage.
Bag den nye app Faves Pro står fashion-tech virksomheden Lavue. Appen Faves Pro er en digital service- og indkøbsløsning for professionelle indkøbere i modebranchen, som hjælper med at minimere indkøbsfejl, forbedre indkøbsbeslutningerne og deres margin.
”Mange multibrand-modebutikker slås for deres overlevelse. Med den hårde konkurrence fra de store, internationale online-modebutikker er der bare ikke råd til, at for mange af de indkøbte varer ender i butikkernes udsalgskurv. I dag vurderes det, at varer, der ender usolgte eller sælges til reduceret udsalgspris, i gennemsnit koster hver danske modebutik 15 procent eller 386.000 kroner i mistet indtjening om året,” fortæller Ulla Hald, som sammen med Karline Segan står bag Faves Pro.
Nemt og overskueligt
For mange indkøbere kan det være vanskeligt at holde styr på sine indkøb under modemessen, hvor det er et puslespil at holde styr på billeder, informationer, indkøbslister og budgetter.
”Det er meget let at miste overblikket. Vi hører blandt andet om, hvor nemt det er at komme hjem med varer, der ligner hinanden, ligesom det ofte sker, at man ikke får købt alt på indkøbslisten, eller at man er usikker på, hvad man rent faktisk har købt – og hvornår det bliver leveret,” forklarer Karline Segan.
Den nye app skal ifølge de to stiftere hjælpe modebutikkernes indkøbere med at få styr på deres indkøb og dermed optimere deres forretningsgrundlag. Ikke kun i forbindelse med modeugen, men over hele året.
“Nu har jeg det fulde overblik”
Appen bruges allerede af en lang række modebutikker på tværs af Nordeuropa og USA. En af de danske modebutikker, som har taget den nye app til sig, er Porte à Gauche, hvor butiksejeren, Karina Wærum Dar, fortæller, at Faves Pro-appen fuldstændigt har ændret hendes måde at købe ind på:
”Før sad jeg og bladrede i mine billeder, der lå sammenblandet med mine private billeder, og skulle huske, om jeg havde skrevet noter og plottet pris og detaljer ind i et Excel-ark. Men nu har jeg det fulde overblik, så jeg både holder mit budget og slipper for at købe styles, der minder for meget om hinanden. I butikken bruger jeg også appen i min dialog med både personale og kunder og kan fortælle dem præcis, hvad der kommer senere på sæsonen.”
Faves Pro kan downloades gratis i Appstore og bruges frit i én måned, og dermed er det muligt for indkøbere at prøve appens funktioner af under den kommende modeuge. Hvis man ønsker at dele appen med sine kollegaer i butikken, er det også muligt at tilknytte flere brugere.