Noget tyder på, at en ny forretningsmodel er ved at få sit indtog i modebranchen. Flere brands har nemlig inkorporeret udlejning af produkter i forretningen.
Det er ikke et helt nyt fænomen at udleje tøj, sko og tasker. Helt tilbage i 2009 lancerede den amerikanske tøjudlejningsplatform Rent the Runway et koncept, hvor kvinder i USA kunne leje kjoler og festtøj til særlige begivenheder.
Sidste år åbnede portalen op for eksterne platformspartnere, som for eksempel Hunter, The North Face og Levi’s, der nu kan leje tøj ud fra sit eget lager.
Noget tyder altså på, at flere og flere modevirksomheder har interesse i at tilføje udlejningsmodellen til sin forretning. En model, der kun bliver mere og mere udbredt i forbindelse med det brændende samtaleemne: Bæredygtighed i modebranchen.
Dansk modebrand inkorporerer udlejningsmodel
En af dem, der har gjort sig det bæredygtige tiltag, er det danske modebrand By Malene Birger. Brandet har teamet op med udlejningsplatformen Continued, så kunder nu kan leje tøj via brandets webshop i stedet for at købe det.
”Vi vil som brand gerne tilbyde vores kunder, at de, sammen med os, kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid for modebranchen. Hos By Malene Birger har vi et stort fokus på at udvikle os, og vi ser vækst og fornuft i denne forretningsmodel,” udtaler CEO hos By Malene Birger, Morten Linnet, til TØJ og fortsætter:
”Tanken om at flere kan få glæde af ét stykke tøj hænger rigtig godt sammen med, at vi ønsker, at vores produkter holder længere, så overforbrug og overproduktion mindskes. Derfor giver det mening at inkludere udlejningskonceptet i vores forretning.”
I første omgang er det primært kjoler og andre festlige styles, som man kan udleje, og de ligger i et prisleje fra 300 til 1.000 kroner. Men også showpieces direkte efter modeugen vil blive mulige at leje.
”Vores udlejningsplatform, ’Rent the Look’, indeholder både håndplukkede styles fra vores kollektioner og arkiver, og så introducerer vi også udlejning af showpieces direkte efter den kommende modeuge – de fantastiske showpieces kan lige så godt sprede glæde hos flere forbrugere gennem udlejning, i stedet for at være udstillet i vores arkiver,” fortæller Morten Linnet.
Udover By Malene Birger vil Ganni også tilføje konceptet i forretningen og blive en del af Continued.
Andre store modevirksomheder indbygger også udlejningskonceptet
Den amerikanske modekæde Urban Outfitters lancerede i maj 2019, at de også hopper med på den hurtigvoksende trend. Det skrev Finans den 21. maj 2019.
Urban Outfitters præsenterede i slutningen af maj en abonnementsservice, hvor kunderne kan leje seks stykker tøj hver måned for et fast månedligt beløb. Bliver man så glad for tøjet, at man ønsker at eje det, vil der også være muligt for at købe tøjet til en reduceret pris.
Den amerikanske tøjgigant har teamet op med den nye service Nuuly, der vil stå for selve udlejningen af tøjet.
Markedet for leje af tøj på abonnement er stigende og høster især fordel af kulturen på sociale medier som Instagram, hvor mange gerne vil vise nyt tøj frem på hvert billede. Konceptet er tiltænkt som en diversificering af firmaets indtjening – ikke et koncept, som skal kannibalisere salget i Urban Outfitters’ fysiske forretninger.
Om servicen bliver tilgængelig hos Urban Outfitters i Danmark er endnu uvist. Men det er med sikkerhed ikke sidste gang, at vi hører om konceptet.