Postnord og den tyske modeplatform Zalando har indgået et samarbejde om privatdrevede afhentnings- og afleveringssteder i Aarhus og København.

Man skal ikke længere kun kunne aflevere og hente pakker i kiosker, dagligvarebutikker eller på posthuset.

Den tyske modeportal Zalando og Postnord har netop offentliggjort et samarbejde, hvor privatpersoner skal lægge hjem til afhentning og aflevering af pakker.

De nye servicesteder prøves i første omgang af hos 50 privatpersoner i henholdsvis Aarhus og København. Servicestederne vil typisk være placeret i kundernes nabolag og tilbyde åbningstider fra klokken 16.00 til klokken 20.00. De privatpersoner, der lægger hus til, vil blive aflønnet med et mindre månedligt beløb.

Den innovative løsning er blevet introduceret til markedet efter en kundeundersøgelse, der er foretaget af Zalando. Heri blev det blandt andet vist, at fleksibilitet og tilgængelighed var særlig vigtigt for kunderne, når de skulle hente og returnere pakker.

“Zalando innoverer og evaluerer hele tiden vores tjenester for at kunne tilbyde vores kunder mere fleksibilitet. At supplere det eksisterende netværk med private afhentnings- og afleveringssteder kan tilføje enorm værdi, og jeg ser det som en win-win-situation for både de private operatører og Zalandos kunder. Folk, som tilbringer tid derhjemme, kan hjælpe deres lokalsamfund ved at modtage pakkerne for naboer og til gengæld modtage en mindre kompensation,” siger chefen for Zalandos logistikplatform, Remko Bakker, i en pressemeddelelse.

 

Supplement til Postnord og reducering af CO2-udslip

Postnord bidrager til testperioden på tre måneder ved at levere pakker til de nye servicesteder, IT-systemer og ved at stå for kommunikationen med Zalandos kunder. Tjenesten skal dermed være supplement til Postnords eksisterende afhentnings- og afleveringssteder.

Det nye koncept skal desuden bidrage til at reducere miljøpåvirkningen med 50 gram CO2 pr. pakke, fordi flere pakker vil kunne leveres til færre adresser, hvilket betyder færre kørsler.

Både Zalando og Postnord glæder sig over den innovative løsning.

”Vores partnerskab med Postnord bygger på stor tillid og er meget veletableret. Vi er meget glade for at samarbejde med dem om dette innovative koncept i Danmark for at kunne tilbyde vores kunder en virkelig bekvem tjeneste i forhold til afhentning og returnering af deres pakker,” siger David Hejgaard, nordisk chef hos Zalando.

Chef for e-handel og kommunikation hos Postnord Danmark, Stine Sander, fortsætter:

“Postnord er altid parate til at afprøve nye initiativer og til at bidrage til udviklingen af og væksten i e-handlen. Vi er glade for vores samarbejde med vores partner Zalando, og vi er spændte på, om de danske kunder tager dette nye koncept til sig.”