”Vi ønsker at bruge vores evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer under denne krise.” Det fortæller den tyske tøjgigant, der ikke lader en markant nedgang i salget stoppe dem mod at hjælpe andre virksomheder i nød.

”Coronakrisen har på meget kort tid forvandlet sig fra at være alvorlig – men stadig abstrakt og fjern – til at medføre ekstremt konkrete og håndgribelige konsekvenser.” Sådan lyder det fra Zalandos bestyrelse i en pressemeddelelse.

Den tyske tøjgigant kunne den 27. februar melde om vækst over hele linjen samt et rekordstort antal kunder i virksomhedens nyeste årsregnskab. Forventningerne for 2020 var med fortsat positiv vækst i sigte samt en masse nye initiativer. Nu sænkes forventningerne markant som følge af Covid-19.

Den tyske modeplatform forventer en markant lavere omsætningsvækst end hidtil antaget efter en ellers god start på året. Det skyldes blandt andet en tydelig indvirkning på salget, eftersom de europæiske forbrugere er ved at tilpasse sig en helt ny hverdag.

”De nødvendige foranstaltninger, som de europæiske regeringer har truffet, har bestemt haft en negativ indvirkning på vores forretning. Forbrugerne tilpasser sig en ny hverdag, som indebærer en nedskæring af privatforbruget,” meddeler Zalandos bestyrelse.

Zalandos plan for det kommende år var, at fortsætte væksten og samtidig arbejde målrettet mod deres store strategiske fokusområder, såsom bæredygtighed og udvidelse af luksusbrand-sortimentet. Det forventer modevirksomheden ikke at kunne nå til den tid, som ellers var planlagt.

 

Modstandsdygtig – også i krisetider

Tøjgiganten holder dog hovedet oppe. Virksomheden er nemlig overbevist om, at forretningen er stærk nok til at udvise modstandsdygtighed igennem krisen.

”Vi har stærke bånd til vores 31 millioner aktive kunder på 17 forskellige markeder. Vi har gode partnerskaber med mere end 2500 brands, som giver adgang til et stærkt sourcing-aftryk. I de sidste år har vi opbygget et stærkt og fleksibelt logistiknetværk med 11 websteder på tværs af fem forskellige amter. Endelig har vores betroede forhold til vores aktionærer sikret, at vi operer med en stærk balance og likviditet på over en milliard euro. Vores forretning er altså stærk, og vi vil være i stand til at udvise modstandsdygtighed i disse krisetider,” mener Zalandos bestyrelse.

 

En håndsrækning til de fysiske butikker

Det er ligeledes på dette grundlag, at Zalando har besluttet sig for at støtte de fysiske butikker. Virksomheden har lanceret sit ’Connected Retail’-program, hvor fysiske butikker kan oprette forbindelse til Zalando-platformen og sælge deres produkter herigennem direkte til forbrugeren.

”Som europæisk modeplatform ønsker vi at bruge vores evner og ressourcer til at hjælpe med at løse de mest presserende udfordringer under denne krise,” siger Carsten Keller, VP Direct to Consumer hos Zalando.

 ’Connected Retail’-programmet varer fra den 1. april til den 31. maj 2020. I denne periode opkræver Zalando ikke provision for nye og eksisterende partnere og skifter fra månedlig til ugentlig udbetalingsplan for at hjælpe med at afbøde økonomisk nød og bidrage til øget likviditet.

I øjeblikket er mere end 1.500 fysiske butikker i Tyskland og Holland forbundet til platformen.