I går åbnede H&M Foundation op for ansøgninger til den årlige innovationsudfordring, Global Change Award. Konkurrencen har til formål at belønne virksomheder, som har en ideer til at skabe en miljøvenlig og cirkulær modeindustri.
Ansøgningsperioden til Global Change Award, som H&M Foundation står bag i samarbejde med Accenture og KTH Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, åbnede i går og strækker sig frem til 17. oktober.
Formålet med Global Change Award er at opfinde smarte metoder til at omorganisere hele modeindustrien, så tøj bliver genanvendt og belaster miljøet mindst muligt. En løsning, som kan forvandle modeindustrien fra en lineær industri til en cirkulær industri, hvor tøj ikke ender som affald.
H&M Foundations har afsløret, at de i år især vil have fokus på digitale løsninger, når de skal finde vinderne af Global Change Award.
”I år holder vi ekstra øje med digitale innovationer, som kan have stor indflydelse på effektivitet, planlægning og ressourceforbrug – gennem hele tøjets livscyklus. Digitalisering har potentiale til at ændre branchen fundamentalt ved at forandre, hvordan ting produceres og ved at hjælpe producenter, forhandlere og kunder til at blive mere cirkulære,” siger Erik Bang, Innovation Lead i H&M Foundation, i en pressemeddelelse.
Der bliver i alt udpeget fem vindere, og præmien er ikke til at overse. Ud over den prestigefulde titel skal de fem virksomheder dele et pengebeløb på 1 mio. euro, og hver virksomhed vinder også et coaching-program.
De indsendte ideer bliver vurderet af et ekspertpanel, som har erfaring med mode, miljø, iværksætteri og innovation.
Du kan melde dig til samt læse mere om konkurrencen her