Genbrugstrøjer og cirkulær økonomi, nyt designsamarbejde samt salg af stort tøjfirma. Læs med om ugens korte modenyheder.

Hver fredag samler TØJ op på korte, brancherelevante nyheder i artiklen Kort & godt fra modebranchen.

COS med lancering af genbrugstrøjer
I løbet af næste uge lancerer COS en lille nichekollektion som, i COS’ egen genbrugte bomuld, kommer til at bestå af tre sweatshirts til kvinder, mænd og børn. Kollektionen har fået navnet ‘The Repurposed Cotton Project’. Det genbrugte materiale er lavet af de rester, som ellers ville blive efterladt eller smidt ud i produktionen.

Initiativet skal afspejle, at COS vil nærme sig en bedre cirkulær økonomi. Det er én af brandets første innovative tiltag inden for materialebrug, og man håber at kunne se frem mod flere lignende i foreliggende tid.

Kollektionen kommer i forskellige palletter af gul, og er tilgængelig i udvalgte COS-butikker i Europa og Nordamerika.


Message i nyt designsamarbejde
Den danske tøjkæde Message har indgået nyt designsamarbejde med taskebrandet Núnoo, og de skal sammen skabe to splinternye versioner af de velkendte Núnoo-tasker.

Der kommer hermed et nyt ’take’ på to kendte Núnoo-produkter: Alimakka og Stine. Den ene taske i blåtvasket læder og den anden i rødt ruskind, som vil blive produceret i et begrænset antal.

“Vi er stolte over at præsentere vores designsamarbejde med Núnoo. Brandets popularitet blandt vores kunder har ikke været til at tage fejl af. Derfor er vi glade for at kunne forkæle dem med disse eksklusive tasker,” udtaler Rikke Kildeby, Retail Buyer hos Message, i en pressemeddelelse.

Taskerne lanceres mandag den 14. maj.


Helly Hansen solgt
Det 140 år gamle tøjfirma Helly Hansen er blevet solgt. Det meddeler blandt andre nyhedsbureauet Reuters. Den nye ejer af den store tekstilkoncern er den canadiske varehuskæde Canadien Tire, som overtager fra Ontario Teachers’ Pension Plan, der har haft ejerskab siden 2012.

Helly Hansen er blevet købt for lige knap fem mia. kroner. Det kan umiddelbart virke som en rigtig god investering, idet Helly Hansen har oplevet uafbrudt vækst de sidste tre år med et overskud på 267 mio. kroner sidste år.

Foto fra venstre: Message, Cos, Helly Hansen