Bæredygtighed betaler sig: 1-2 procent på bundlinjen

I dag bliver den nyeste udgave af den årlige Pulse of the Fashion Industry-rapport offentliggjort. Den konkluderer, at bæredygtighed rent faktisk er en god forretning – men hvorfor?

Snart løber det internationale bæredygtighedstopmøde Copenhagen Fashion Summit 2018 af stablen i København, hvor TØJ også vil være tilstede og bringe en reportage.

Nu har arrangørerne bag topmødet, Global Fashion Agenda, udgivet Pulse of the Fashion Industry-rapporten for 2018, som sætter dagsordenen for mere bæredygtige løsninger. Rapporten er udarbejdet på baggrund af spørgeskemaer, der er blevet omdelt til 90 topledere i modebranchen, samt over 50 dybdegående interviews.

Fokus på bæredygtighed tager til i vindstyrke inden for modeindustrien. Faktisk har 75 procent af branchens aktører allerede forbedret deres miljømæssige og sociale ansvar siden sidste år – dog lyder udmeldingen til stadighed, at det går for langsomt.

Bæredygtighedsscoren, ‘Pulse Score’, nåede op på 32 ud af 100 sidste år sammenlignet med 38 i år. Udviklingen kan bekræftes hos de adspurgte informanter, hvor 52 procenter udtaler, at bæredygtighed har spillet en central rolle i virksomhedens strategiske planlægning og beslutninger.

Et boost til bundlinjen
Rapporten fra sidste år havde fokus på de økonomiske konsekvenser ved ikke at arbejde med bæredygtige løsninger, hvor nyeste rapport lægger vægt på den økonomiske gevinst. Her kommer rapporten med en helt tydelig konklusion:

Investeringer i ressourceeffektivitet, sikre arbejdsmiljøer og bæredygtige materialer nu, forbedrer bundlinjen (EBIT) med 1-2 procent frem mod 2030. Gør man intet og arbejder videre uændret, kan man til gengæld forvente en nedgang på 3-4 procent frem mod 2030,” skriver Global Fashion Agenda i en pressemeddelelse.

Nye konkrete brancheværktøjer
Rapporten præsenterer konkrete værktøjer, som virksomheder kan bruge til at igangsætte eller fortsætte deres bæredygtige forretningsfokus. ’Pulse Curve’ er eksempelvis designet til, at virksomheder kan sammenligne deres udvikling med andre, og ’Roadmap to Scale’ er lavet som en guide i samarbejde med ledende bæredygtige virksomheder, som kan bidrage med specifikke værktøjer til, hvordan og hvor man begynder.

Læs hele 2018-udgaven af Pulse of the Fashion Industry-rapporten her. 

Om Global Fashion Agenda
Global Fashion Agenda er et forum for topledere i modebranchen, hvis mission er at skabe forandring i måden den globale modeindustri producerer og forbruger tøj. Flagskibsbegivenheden er det årlige topmøde, Copenhagen Fashion Summit, der samler ledere og beslutningstagere fra hele verden under samme tag for at sætte dagsordenen for bæredygtighed i modebranchen. Global Fashion Agenda er et non-profit initiativ, som samarbejder med en gruppe af strategiske partnere, herunder Kering, H&M, Target, Bestseller, Li & Fung og Sustainable Apparel Coalition.

Læs mere på globalfashionagenda.com