Dansk Mode & Textil har netop offentliggjort en statusrapport for modebranchens første halvår af 2020, der bærer præg af coronavirussets konsekvenser. Nogle virksomheder er optimistiske for det samlede salg i branchen, mens andre ser mere pessimistisk på fremtiden.

Allerede ved årsskiftet vurderede brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, at 2020 ville blive et år med store udfordringer for den danske modebranche. Et år, hvor der skulle være fokus på bæredygtig omstilling, digitalisering og nye forretningsmodeller. En ny dagsorden fejede dog de oprindelige forventninger af bordet, da virusudbruddet med Covid-19 spredte sig over hele verden.

Siden da har modevirksomhederne mærket til konsekvenserne af udbruddet. Produktioner og leveringer gik i stå, forbruget stoppede omgående, og butikker lukkede ned fra den ene dag til den anden.

Forretningsmodellen i den danske modebranche er blevet sat under pres, idet branchen generelt arbejder langt ud i fremtiden med kollektioner, der udvikles og sælges 6-12 måneder før, de rammer butikkerne. Diskussioner om forretningsmodellen er opstået i kølvandet på udbruddet og flere spår, at branchen aldrig kommer tilbage til sit oprindelige format igen.

 

Branchen er både optimistisk og pessimistisk

Dansk Mode & Textil har løbende undersøgt sine medlemmers udfordringer med Covid-19, hvilket har resulteret i en rapport, der giver et overblik over situationen i modebranchen.

En undersøgelse opgjort den 1. april 2020 viste, at 21 procent af branchens virksomheder følte sig lukningstruet. På dette tidspunkt var landet midt i en omfattende nedlukning, der var usikkerhed omkring hjælpepakker, ligesom branchen ikke havde overblik over udviklingen i salget på både hjemme- og eksportmarkederne.

Medlemmerne blev igen spurgt om det samme i maj, og her svarede 12 procent, at de følte sig lukningstruet. På det tidspunkt var Danmark begyndt at åbne op igen, der var godt gang i nethandlen, og hjælpepakkerne havde en positiv effekt.

I august forventer 15 procent af modevirksomhederne igen at opleve alvorlige likviditetsproblemer, når hjælpepakkerne udløber, og moms og skat skal tilbagebetales. Det er særligt mindre virksomheder, der omsætter for mellem 1-25 mio. kroner, der føler sig truet.

Forventningerne til det samlede salg for 2020 er gradvist blevet mere optimistiske. I april forventede virksomhederne, at salget ville ligge i indeks 70, i maj var forventningerne steget til indeks 75, og i den seneste rundspørge forventer virksomhederne at realisere indeks 90 baseret på udviklingen i første halvår og deres forventninger til andet halvår af 2020.

Det er særligt herretøjsvirksomhederne, der har høje forventninger til det samlede salg, mens børnetøjsvirksomhederne er mere pessimistiske.

Dansk Mode & Textil skriver i rapporten, at organisationen selv forudser et pessimistisk scenarie med en tilbagegang i branchens samlede omsætning på 10-15 procent.

 

Flere fyringer i vente

Før Covid-19 ramte verden, havde modebranchen mere end 10.000 fuldtidsbeskæftigede, mens der var 12.500 fuldtidsansatte i landets tøjbutikker. Men virusset har selvsagt også haft en negativ indflydelse på arbejdspladserne i både detailhandlen og modevirksomhederne.

47 procent af Dansk Mode & Textils medlemmer har været nødsaget til at afskedige medarbejdere som følge af Covid-19 – og 32 procent af organisationens medlemmer svarer, at de fortsat vil være nødsaget til at foretage afskedigelser i andet halvår af 2020.

25 procent svarer, at de vil være nødt til at afskedige medarbejdere på grund af hjælpepakkernes ophør, og det er især de store virksomheder med en omsætning på +250 mio. kroner, der må afskedige medarbejdere. Her forventer 42 procent at have færre medarbejdere i andet halvår.

For de små virksomheder, der har en omsætning på 1-25 mio. kroner, forventer 28 procent at måtte afskedige medarbejdere i andet halvår af 2020.

Foto: Pexels