De går godt for eksporten af dansk mode: Fra 2017 til 2018 steg den dansk modeeksport nemlig med 5,2 procent. Det viser nye tal i en analyse af Dansk Erhverv.

Mens den samlede danske eksport har haft det svært de seneste år, så går det godt for modeeksporten. De seneste år har udlandet i stigende grad efterspurgt dansk mode, og den samlede danske eksport af beklædning og fodtøj er steget markant hvert år siden 2009.

Alene i 2018 blev der eksporteret for 30,6 milliarder kroner nederdele, kjoler, bukser og sko med danske varemærker på. Fra 2017 til 2018 steg den danske eksport af mode således med 5,2 procent. Det viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

”Den danske modeindustri har evnet at skabe et eksporteventyr med vækst hvert eneste år siden 2009. I perioden 2009 til 2018 er den samlede eksport på beklædning og fodtøj steget fra 21,8 mia. kroner til 34,3 mia. kroner, hvilket svarer til en vækst på hele 57 procent. Dansk mode og design nyder stor anerkendelse i hele verden. Vores evne til hurtig omstilling og tilpasning har vist sig effektiv i en stadig hurtigere omskiftelig verden,” udtaler Nikolai Klausen, som er direktør for brancheorganisationen Wear, til TØJ.

Vores nabolande, Tyskland, Sverige, Norge og Holland, er de lande, som de danske modevirksomheder sælger mest til. Bestseller, DK Company NZ cPaymentMethods.com og IC Group er blandt nogle af de danske modevirksomheder, der gennem flere år har haft stor succes med eksport.